လူ႔အခြင့္အေရး၊ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအမူအက်င့္ ႏွင့္ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္မီဒီယာ"


(ဒီမုိကေရစီႏွင့္လူ႔အခြင့္ေရးဂ်ာနယ္)
မွဴးသစ္
__________________________________________________
Violence ( အၾကမ္းဖက္မႈ)ေတြ ကို ေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အၾကမ္းအားျဖင့္ Structure Violence နဲ႔ Cultural Violence ရယ္လို႔ ေတြ႔ႏိုင္တယ္။ Structure Violence နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အဓိက ရည္ညြန္းခ်င္တာက လက္နက္ကိုင္ တိုက္ပြဲေတြ၊ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡ အထိကရုဏ္းေတြ နဲ႔ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြ စတာေတြပဲျဖစ္တယ္။ Culture Violence ကေတာ့ အထက္မွာ ဆုိခဲ့တဲ့ Structure Violence ထက္ ပိုျပီး နက္နဲလိမ့္မယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။
Structure အားျဖင့္ ျဖစ္ေပၚေနတဲ့ Violence ေတြကို ေျဖရွင္းဖို႔က စစ္ပြဲတစ္ပြဲ လူသတ္ပြဲတစ္ပြဲ လက္နက္ကိုင္ အထိကရုဏ္းပြဲတစ္ပြဲ စတဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြကို ေစ့စပ္ညိွႈႏိုင္းႏိုင္မယ္ဆိုရင္ အခ်ိန္ကာလတစ္ခုနဲ႕ ရည္မွန္းျပီး လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မယ္။ Cultural Violence ကေတာ့ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းထဲမွာ စိမ့္၀င္ေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္စိတ္ေတြျဖစ္တဲ့ အတြက္ ေျဖရွင္းရဖို႔ အခ်ိန္ၾကာတတ္သလို ေျဖရွင္းႏိုင္ရင္ေတာင္ အၾကမ္းဖက္စိတ ္မီး ေတြဟာ အခ်ိန္မေရြး ထေလာင္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနမွာရွိတယ္။ ဆိုရရင္ Cultural Violence ေတြ အျပီးသတ္ေပ်ာက္သြားဖို႔က လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုးရဲ႕ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ နဲ႔ အမူအက်င့္ေတြ၊ အေတြးအေခၚေတြကိုပါ ေျပာင္းဖို႔လိုအပ္တယ္။
ေနာက္ထပ္ သတိထားဖို႔ လိုတာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ မျမင္ရတဲ့ အၾကမ္းဖက္စိတ္ေတြ၊ စိမ့္၀င္ေတြနဲ႔ အၾကမ္းဖက္မႈ အမူအက်င့္ေတြဟာ လက္နက္ကိုင္တိုက္ပြဲေတြ၊ လူမ်ိဳးတုန္းသတ္ျဖတ္မႈေတြ၊ ဘာသာေရး လူမ်ိဳးေရး အထိကရုဏ္းေတြစသည့္ျဖင့္ (Structure) အားျဖင့္ ျဖစ္ေပၚလာမယ့္ (Violence) အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ေပၚေပါက္လာဖို႔ ကို အဓိက တြန္းအားေပးေနတာပဲျဖစ္တယ္။
ဒီေနရာမွာ အဓိက ေျပာခ်င္တာက ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ စိမ့္၀င္ေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္စိတ္(Cultural Violence ) ပဲျဖစ္တယ္။
Cultural Violence ေတြျဖစ္ေပၚလာဖို႔ ဘယ္က အေျခခံလာသလဲဆိုရင္ေတာ့ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ (Discrimination) ေတြေၾကာင့္လို႔ ေျပာရလိမ့္မယ္။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြ စိမ့္၀င္ဆြဲကပ္ ေနသမွ် ကာလပတ္လံုး အထက္မွာ ဆိုခဲ့တဲ့ Structure Violence နဲ႔ Culture Violence ေတြ ျဖစ္ေပၚလာဖို႔ လြယ္ကူေနမွာပဲျဖစ္တယ္။
အၾကမ္းဖက္မႈလို႔ ဆိုလိုက္ရင္ လက္နက္ကိုင္ အၾကမ္းဖက္မႈ၊ အုပ္စုဖြဲ႔ ရုန္းရင္းဆန္ခတ္မႈ ၊ အုပ္စုဖြဲ႔ ဗိုလ္က် ဖိႏွိပ္မႈလို႔ ျမင္ၾကမွာအမွန္ပါပဲ။ သို႔ေပမယ့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကားထဲမွာ ကိုယ္ထိလက္ေရာက္ က်ဴးလြန္ၾကတဲ့ အၾကမ္းဖက္မႈေတြ ရွိေနသလို ႏူတ္အားျဖင့္အၾကမ္းဖက္မႈ၊ အမူအရာအားျဖင့္ အၾကမ္းဖက္မႈေတြကလည္း ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေနရာတိုင္း အခ်ိန္တိုင္း လိုလို ေတြ႔ၾကံဳေနရျပန္တယ္။
ကြ်န္ေတာ့္တို႔ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း(Discrimination) အမူအက်င့္ေတြ အမ်ားၾကီး စြဲကပ္ေနတာ စိမ့္၀င္ေနတာကို မလြဲမေသြ ေတြ႔ရမွာပဲျဖစ္တယ္။ အနီးကပ္ဆံုး ဥပမာေပးျပရမယ္ဆိုရင္ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ဆန္တဲ့ ပဋိပကၡေတြျဖစ္ေပၚျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း၊ အခုလို ၀ါတြင္းကာလမွာ အခ်ိဳ႔ေသာ အလွဴခံမ႑ပ္ေတြရဲ႕ အခ်ိန္ျပည့္နီးပါးဖြင့္ေလ့ရွိတဲ့ “ငါတို႔ အရိုး စည္းရိုးထိုး ” ဆိုတဲ့ စာသားေတြပါ၊ ဘာသူတူရာေစ်းဆိုင္မွာသာ ေစ်း၀ယ္ပါ၊ အိမ္ရွင္ေစာ္ကား” စတဲ့စာသားေတြပါတဲ့ သီခ်င္းေတြကို က်ယ္က်ယ္ေလာင္ေလာင္ဖြင့္ေနတာကို ျပရ မွာပဲျဖစ္တယ္။
ဒါဟာ တနည္းအားျဖင့္ေတြးမယ္ဆိုရင္ လူမ်ိဳးမတူ ဘာသာမတူသူေတြအေပၚ လူမ်ားစုေတြက ႏူတ္အားျဖင့္ အၾကမ္းဖက္မႈပဲျဖစ္တယ္။ သို႔ေပမဲ့လည္း ဒီသီခ်င္းေတြကို ဘာသာေရးဆိုင္ရာ မ႑ပ္ေတြမွာ ေက်ေက်နပ္နပ္ဖြင့္ေနၾကရံုသာမက ျမိဳ႔ရြာ ရပ္ကြက္အႏွံ႕ ကားနဲ႔လွည့္ျပီးလို႔ေတာင္ ဖြင့္ၾကတယ္။
ဒီအျပဳအမႈေတြ ဘာေၾကာင့္ ရွိေနရသလဲ၊ ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚေနရသလဲဆိုတဲ့ လားရာ အေျခခံအေၾကာင္းအရင္းေတြကို ၾကည့္လိုက္ရင္ေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက သိစိတ္၊မသိစိတ္ေတြထဲမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြ စြဲကပ္ေနတာကို အထင္အရွားေတြ႔ရလိမ့္မယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံမႈဟာ sensitive ျဖစ္တဲ့ issue တစ္ခုလည္းျဖစ္ျပီး ေနရာတိုင္းလိုလိုမွာ ရွိေနတယ္။ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြကေနတဆင့္ ဘာသာ၊ လူမ်ိဳး၊ စတဲ့မတူညီတဲ့ Identity ေတြအေပၚ အေကာင္းဘက္က မရႈျမင္ႏိုင္တာေတြ၊ ေလးစားမႈမရွိေတာ့တာေတြနဲ႔ ရန္သူသဖြယ္ သတ္မွတ္ ျပဳမႈလာၾကေတာ့တာပဲျဖစ္တယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြဟာ ေဒါသစိတ္ေတြကို ေမြးျမဴေပးတယ္။ ေဒါသစိတ္ေတြကတဆင့္ မတူညီတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ႏွစ္ခုၾကားမွာ ပဋိပကၡမီးေတြဟာ ေတာက္ေလာင္ေစေတာ့တာပဲျဖစ္တယ္။
ကိုယ့္လူမ်ိဳး၊ကိုယ့္ဘာသာ သာလွ်င္ ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္တယ္ ကိုယ္နဲ႔မတူညီတဲ့ လူမ်ိဳး၊ဘာသာ၊ႏိုင္ငံသားေတြဟာ နိမ့္က်တယ္ ဆိုတဲ့ အစြန္းေရာက္ ဘာသာေရး အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓါတ္ေတြၾကီးထြားလာဖို႔အတြက္ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြက အဓိက တြန္းအားေပးေနတယ္လို႔ဆိုရမယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြကို ဘယ္လိုအရင္းအျမစ္ေတြကေန စြဲကပ္ေစသလဲ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအမူအက်င့္ေတြ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းကို အရိုးစြဲ စိမ့္၀င္ေစတဲ့ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းေတြက ဘာေတြလဲ စတဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြကို ရွာေဖြၾကည့္ရင္ေတာ့ အမ်ားၾကီးေတြ႔ႏိုင္တယ္။ စာေပေတြ၊ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းေတြ၊ လူမႈပတ္၀န္းက်င္ေတြ၊ မိဘဘိုးဘြားေတြ၊ ရုပ္ရွင္ေဖ်ာ္ေျဖေရးေတြ စသည့္ျဖင့္ အမ်ားၾကီးပါပဲ။
လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းကို ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအမူအက်င့္ေတြ စြဲကပ္ေစတဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြအားလံုးကို ေဖၚျပေရးသားရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေလ့လာမႈမ်ားစြာနဲ႔ အရမ္းက်ယ္ျပန္႔ပါလိမ့္မယ္။
အဲ့ဒီထဲကမွ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယို ေဖ်ာ္ေျဖေရးေတြဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းကို ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြ ဘယ္လို ရိုက္သြင္းေနတယ္၊ ဘယ္လိုဆြဲကပ္ေစတယ္ဆိုတာနဲ႔ပတ္သက္ျပီး အနည္းငယ္ ေဆြးေႏြးခ်င္ပါတယ္။
အာဏာရွင္လက္ထက္တစ္ခုလုံးမွာ ထြက္ေပၚလာတဲ့ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ဗီဒီယို ဇတ္လမ္းေတြကို ၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ လူ႔အခြင့္အေရးတန္ဖိုးစံႏူန္းနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ထုတ္ေဖၚျပသႏိုင္တဲ့ ဇတ္ကားေတြဟာ မရွိသေလာက္ ရွားပါးခဲ့ေပမဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးေတြကို မသိလိုက္မသိသာနဲ႕ သိသိသာသာခ်ိဳးေဖါက္မႈေတြကေတာ့ အမ်ားအျပားရွိေနတာကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္တယ္။
အထင္ရွားဆံုးညႊန္းရရင္ အခုလက္ရွိ ေအာင္ျမင္မႈရေနတဲ့ ဟာသ ဇတ္ကားေတြနဲ႔ အျငိမ့္ျပဇတ္ေတြမွာ လိင္၊ အသားအေရာင္၊ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာစကား စတာ ေတြကို ေလွာင္ေျပာင္တာ၊ ႏွိမ္ခ် ဟာသ လုပ္တာ အမ်ားဆံုးေတြ႔ရေလ့ရွိတယ္။
ေဂးေတြကို ေလွာင္ေျပာင္တာ ၊ မိန္းမလ်ာပံုစံနဲ႔ ဟာသ လုပ္တာ၊ အသားမည္းတာကို ဟာသ လုပ္တာ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားအသံေတြကို မပီမသအသံ တုပေျပာဆိုတာေတြက ျမန္မာ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယို၊ အျငိမ့္ေတြအတြက္ ျပတ္လံုးဖန္တီးတဲ့ ေဖၚမ်ဴလာ တစ္ခုလိုေတာင္
ျဖစ္ေနတယ္လို႔ ဆုိႏိုင္တယ္။
ဒီအေပၚမွာၾကည့္ရႈသူေတြအေနနဲ႔ သေဘာတက် ရယ္ေမာၾကသလို၊ ကိုယ့္ေနထိုင္တဲ့ လူမႈ ပတ္၀န္းက်င္ေတြမွာ အဲ့ဒီ ဟာသ ျပတ္လံုးေတြကို အသံုးျပဳျပီး ကိုယ္နဲ႔ မတူညီသူေတြကို ျပန္ျပီး ေလွာင္ေျပာင္ေလ့ရွိၾကတယ္။ ဒါဟာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္စြဲကပ္ခံရျခင္း အရာတစ္ခုလို႔လည္း ဆိုႏိုင္တယ္။
အထူးသျဖင့္ ဒီလို ခြဲျခားဆက္ဆံျပီး ေလွာင္ေျပာင္တဲ့ စကားလံုးေတြဟာ အသိဥာဏ္ႏုနယ္ေသးတယ္ ကေလးေတြအတြက္ အတုယုဖြယ္ရာ တစ္ခုျဖစ္လာျပီး၊ ေက်ာင္းစာသင္ခန္းေတြထဲအထိ သယ္ေဆာင္လာေတာ့တယ္။ အဲ့ဒီမွာပဲ အခန္းေဖၚေတြထဲက အသားမည္းတဲ့ ေက်ာင္းသားေတြ၊ ေနထိုင္မႈပံုစံမတူတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြ၊ ဘာသာကြဲ လူမ်ိဳးကြဲ အတန္းေဖၚေတြအေပၚမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း စကားလံုးေတြကို အသံုးျပဳျပီး စေနာက္ ေလွာင္ေျပာင္ၾကေတာ့တာပဲျဖစ္တယ္။
ျမန္မာရုပ္ရွင္ဇတ္လမ္းေတြဟာ ေဖ်ာ္ေျဖေရးအရာတစ္ခုလို႔ ဆိုေပမယ့္လည္း အဲ့ဒီ ေဖ်ာ္ေျဖရုပ္ရွင္ေတြထဲက ဘယ္လိုဇတ္ကြက္ေတြကေတာ့ျဖင့္ ၾကည့္ရႈသူေတြအေပၚ ဘယ္လိုမ်ိဳး အက်ိဳးသက္ေရာက္ေစတယ္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ဘယ္လို စရိုက္ေတြ ကူးဆက္ေစတယ္ဆိုတာကို ဇတ္ကားရိုက္ကူးသူေတြကိုယ္တိုင္က ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ သတိရၾကဟန္ေတာ့မရွိပါဘူး။
ဒါ့အျပင္ ပညာေပးဇတ္ကားလို႔ဆိုလိုက္ရင္၊ မိဘေမတၱာနဲ႔ ရိုးသားမႈ ၊မေတာ္ေလာဘရဲ႕ အက်ိဳးအျပစ္ေတြ၊ ဥပေဒခ်ိဳးေဖါက္မႈေတြ စတာေတြလာက္ကိုသာ အသားေပးျပသၾကျပီး။ လူ႔အခြင့္အေရးတန္ဖိုးေတြ၊ တရားမွ်တမႈေတြ၊ လူသားျခင္းစာနာမႈေတြ၊ လူလူျခင္းတန္ဖိုးထားမႈေတြကို ျပသႏိုင္တဲ့ ဇတ္ကားေတြက မရွိသေလာက္ ရွားေနစဲျဖစ္တယ္။
အစိုးရသစ္ေျပာင္းျပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္း မီဒီယာလြတ္လပ္ခြင့္ေတြနဲ႔အတ ဆင္ဆာလြတ္လပ္ခြင့္ေတြရလာေပမယ့္လည္း ျမန္မာရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုဇတ္ကားေတြရဲ႕ တိုးတက္မႈကေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္စရာေကာင္းတဲ့ အေျခအေနေတြမွာ
ရွိေနတုန္းလို႔ပဲ ဆုိရမယ္။
ဆင္ဆာလြတ္လပ္ခြင့္ရျပီးတဲ့ေနာက္မွာ စကားလံုးအားျဖင့္ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းျပဳလုပ္တာေတြက ပိုလို႔ေတာင္မ်ားလာတယ္လို႔ ဆိုမယ္။
အင္တာနက္ေပၚမွာ ေ၀ဖန္မႈခံခဲ့ရတဲ့ ဒါရိုက္တာ ေနပိုင္ရဲ႕ “ေဂ်ာင္း”ဆိုတဲ့ ဇတ္ကားမွာဆိုရင္ လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳးကို ထိခိုက္ျပီး ဟာသလုပ္တဲ့ ဇတ္၀င္ခန္းကို ေတြ႔ရမယ္။ ဒီဇာတ္္ကားကို ရခိုင္တိုင္းရင္းသားေတြက တရား၀င္ကန္႔ကြက္ ေ၀ဖန္လို႔သာ အမ်ားျပည္သူၾကားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေရာက္လာျပီး ျပန္လည္ေတာင္းပန္မႈေတြ ရွိခဲ့တာပဲျဖစ္တယ္။ အျခားေသာ ဇာတ္ကားေတြမွာလည္း ရုပ္ရွင္ၾကည့္သူေတြၾကားမွာ မသိလိုက္မသိသာ ရယ္ပြဲေတြနဲ႔တင္ ျပီးဆံုးသြားတဲ့ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာေရး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ၊ ဖိႏွိပ္ေလွာင္ေျပာင္မႈ ပါ၀င္တဲ့ ဇတ္၀င္ခန္းေတြ အမ်ားၾကီး က်န္ေနႏိုင္ေသးတယ္။
“ေဂ်ာင္း” ဆိုတဲ့ ဇတ္ကားက ဇာတ္၀င္ခန္းေျပာစကားနဲ႔ပတ္သက္ျပီး သရုပ္ေဆာင္ ျမင့္ျမတ္ရဲ႕ ေတာင္းပန္တဲ့စကားကို ၾကည့္မယ္ ဆိုရင္ ရုပ္ရွင္ေလာကသား သရုပ္ေဆာင္တစ္ေယာက္ရဲ႔ အျမင္ကို ၀မ္းနည္းဖြယ္ရာ ေတြ႔ရလိမ့္မယ္။
“က်ေနာ္ ဒီဇာတ္ကားကို ရိုက္တုန္းက သိပ္ေတာင္ သတိမထားမိခဲ့ပါဘူး။ က်ေနာ္တို႔က အႏုပညာ တခုအေပၚမွာ ဟာသ တခုကို ဖန္တီးလိုက္တဲ့ သေဘာပါပဲ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ထိခိုက္နစ္နာပါေစလို႔ မရည္ရြယ္ပါဘူး။” ဒါဟာ ျမင့္ျမတ္ရဲ႕ ေတာင္းပန္မႈ စကားကို ေပၚျပဴလာဂ်ာနယ္ရဲ႕ ေဖၚျပခ်က္ထဲက ျဖစ္ပါတယ္။
ဆိုရရင္ သူအေနနဲ႔ ဒီဇာတ္္၀င္ခန္းက စကားနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး သတိမထားမိခဲ့ဘူး၊ ဒါကို သူက အႏုပညာတစ္ခုအေပၚ ဟာသာတစ္ခုုအေနနဲ႔ ဖန္တီးတယ္လို႔ ဆိုထားတယ္။ ကိုယ္နဲ႔ မတူညီတဲ့ လူမ်ိဳးစု ႏွစ္ခုဟာ ဟာသ ျပဳလုပ္စရာမဟုတ္ဘူးဆိုတာ ဒါရိုက္တာေရာ သရုပ္ေဆာင္ေရာ မသိရွာဘူး။ အႏုပညာအရလည္း မလုပ္သင့္ဘူးဆိုတာ မသိရွာဘူး။ ဒါက ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ တစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာလည္း သူတို႔ သတိမထားမိရွာဘူး။ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ စိုးရိမ္စရာေကာင္းတဲ့ အေျခအေနလို႔ေတာင္ ဆိုရမယ္။
ဒါဟာ ဥပမာအားျဖင့္ ထုတ္ႏုတ္ျပတာျဖစ္ျပီး အဲ့ဒီထက္ပိုမိုျပီး လူမ်ိဳးေရးအရ ေလွာင္ေျပာင္တဲ့ ဇာတ္္၀င္ခန္းေတြပါတဲ့ ဇာတ္ကားေတြအမ်ားၾကီးရွိေနတယ္ဆိုတာ သတိျပဳဖို႔လိုေနမွာျဖစ္တယ္။
ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ဗီဒီယို ဇာတ္လမ္းေတြမွာ အေလွာင္ေျပာင္ခံရဆံုး၊ ဟာသ အလုပ္ခံရဆုံးသူေတြကို ျပပါဆိုရင္၊ မိန္းမလ်ာ(ေဂး)ေတြနဲ႔ အသားမည္းသူေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေဂးေတြဟာ ျမန္မာဟာသဇတ္ကားေတြအတြက္ ျပတ္လံုးထုတ္ကုန္တစ္ခုလိုေတာင္ ျဖစ္ေနပါျပီ။ လူေတြ အပန္းေျဖၾကည့္ရႈၾကတဲ့ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယုိ ဇတ္လမ္းေတြကေနတဆင့္ မိန္းမလ်ာေတြကို ခြဲျခားဆက္ဆံဖို႔ သင္ယူၾကတဲ့အေျခအေနလို႔ ဆိုရမွာပါ။
သရုပ္ေဆာင္ မိုးေအာင္ရင္ ၊ ဒိန္းေဒါင္ နဲ႔ နန္းခင္ေဇယ်ာတို႔ ပါ၀င္တဲ့ ဗီဒီယို ဇာတ္ကားတစ္ခုရဲ႕ နာမည္ဆိုရင္ “အေျခာက္တို႔ရဲ႕ မာယာ”လို႔ ေပးထားတာကို ေတြ႔ရတယ္။ ဇာတ္္လမ္းတစ္လံုးကို
မၾကည့္ျဖစ္ခဲ့ေပမယ့္ ဇတ္ကားအမည္အရေတာ့ မိန္းမလ်ာ သဘာ၀ေတြကို
ဟာသ လုပ္ေတာ့မယ္ဆိုတာ ၾကိဳတင္မွန္းစလို႔ရေနပါျပီ။
သရုပ္ေဆာင္မိုးေအာင္ရင္ပဲ အဓိက မင္းသားအျဖစ္ ပါ၀င္တဲ့ ဇာတ္ကားတစ္ရဲ႕ အမည္ကိုဆိုရင္လည္း မိန္းမလ်ာေတြကို ႏွိမ္ခ်ေလွာင္ေျပာင္တဲ့အခါ သံုးေလ့ရွိတဲ့ စကားလံုး“ေဂ်ာ္ဒကီး”လို႔ ေပးထားတာေတြရျပန္တယ္။
ဒါရိုက္တာ ကိုေဇာ္(အာရုဏ္းဦး) ရိုက္ျပီး ေနတိုး၊ ေ၀ဌဳေက်ာ္၊သက္မြန္ျမင့္တို႔
အဓိက သရုပ္ေဆာင္ထားျပီး လူၾကိဳက္မ်ားလွတဲ့ ရံုတင္ကား “လာထား အာဘြား”ဆိုတဲ့ ဇာတ္ကားတစ္ခုလံုးမွာဆိုရင္ သရုပ္ေဆာင္ ခင္လိႈင္ဟာ မိန္းမလ်ာအျဖစ္ သရုပ္ေဆာင္ျပီး၊ ၾကည့္ရႈသူေတြ ရယ္ရေအာင္ ဖန္တီးထားတာ ေတြ႔ရျပန္တယ္။
ဒီလိုပဲ အျငိမ့္ေတြမွာလည္း ဟာသ ျပတ္လံုးထုတ္တဲ့အခါမ်ိဳးမွာ လိင္ကြဲျပားမႈ၊ အမ်ိဳးသမီးေတြ၊ မိန္းမလ်ာေတြ။ အသားမည္းသူေတြ၊ လူမ်ိဳးျခား ၊
ဘာသာျခားေတြ၊ တိုင္းရင္းသား ဘာသာစကားေတြကို ဟာသလုပ္ ျပတ္လံုးထုတ္ေလ့ရွိတာကို ေတြ႔ႏိုင္တယ္။
ခင္လိႈင္၊ဒိန္းေဒါင္ တို႔ အဓိက ပါ၀င္တဲ့ အျငိမ့္တစ္ခုမွာဆိုရင္ ျပတ္လံုးအေနနဲ႔ ေျပာတဲ့စကားမွာ “မင္းတို႔လို နိမ့္က်တဲ့ မိန္းကေလးတစ္ေယာက္ လက္ကို ဒို႔လို ျမင့္ျမတ္တဲ့ ေယာက္က်ားကေလးတစ္ေယာက္က ကိုင္တာ
ဂုဏ္ေတာင္ယူရဦးမယ္ ဟိုက္ရွားး ” ဆိုျပီး က်ားမ ခြဲျခားမႈနဲ႕ ဟာသ လုပ္ၾကျပန္တာကို ေတြ႔ရျပန္တယ္။
ဒါကို ပြဲၾကည့္ပရိတ္သတ္ေတြကလည္း သေဘာတက် ရယ္ေမာၾကတယ္
ဆိုတာ က ခြဲျခားဆက္ဆံမႈကို အားေပးအားေျမွာက္ျပဳေနတဲ့ပံုစံကို သက္ေရာက္ေနတယ္။
အဲ့ဒီ အျငိမ့္မွာပဲ “အခု ၂၀၁၃ ေရာက္ေနျပီ မင္းတို႔ မိန္းမေတြ ရင္ထုျပီး လင္လုရမယ္”လို႔ ဆိုျပီး ပိုျပီးဆိုတဲ့ စကားလံုးေတြကိုေတာင္ ဟာသအေနနဲ႔ ျပက္ထားပါေသးတယ္။
ဒီလို နာမည္ရ သရုပ္ေဆာင္ေတြ၊ လူရႊင္ေတာ္ အေနနဲ႔ေတာင္ သူတို႔ ေျပာဆိုသရုပ္ေဆာင္လိုက္တဲ့ ဇာတ္၀င္ခန္းေတြ၊ သူတို႔ ဟသအျဖစ္ လုပ္လိုက္တဲ့ ျပက္လံုးေတြဟာ ဘယ္လို ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြျဖစ္ေစတယ္၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ ဘယ္လိုအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြ ရွိေစတယ္ဆိုတာကို သတိမထားမိဘဲ ေနၾကတာဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ စိုးရိမ္စရာ အေျခအေနလို႔လည္းဆိုႏိုင္တယ္။
Five Star အျငိမ့္က လူရႊင္ေတာ္အခ်ိဳ႔ပါ၀င္တဲ့ ဇာတ္ကားတစ္ခုမွာ ဆိုရင္
“လူေကာင္းနဲ႔ လူမည္း မခြဲတတ္ဘူးလား”ဆိုတဲ့ စကားလံုးအပါအ၀င္ သားေရာင္မည္းတာကို ဇာတ္၀င္ခန္းတစ္ခုလံုး ဟာသ လုပ္သြားတာ ေတြ႔ရျပန္တယ္။
ဒီထုတ္ႏုတ္ျပတဲ့ ဇာတ္၀င္ခန္းေတြဟာ ဇတ္ကားအနည္းစုေတြထဲကသာ ျဖစ္ျပီး ဇတ္ကားအမ်ားစုမွာလည္း ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားပါေနတာကို ျမန္မာ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုေတြ မွာ သတိထားၾကည့္ရင္ ေတြ႔ႏိုင္တယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြကေနတဆင့္၊ မသိစိတ္ေတြမွာ အၾကမ္းဖက္စိတ္ေတြ ျဖစ္လာမယ္၊ ကိုယ္နဲ႕ လူမ်ိဳး၊ဘာသာ မတူညီတဲ့ သူေတြကို ဖိႏွိပ္ဖို႔ ေလွာင္ေျပာင္ဖို႔၊ မုန္းတီးဖ ို႔ အၾကမ္းဖက္ဖို႔ လြယ္ကူလာမယ္ဆိုတာကို သတိျပဳရမယ့္အစား ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုေတြက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္း အမူအက်င့္ေတြ ရလာဖို႔ ပိုလို႔ေတာင္ တြန္းအားေပးေနတယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။
တစ္ခ်ိဳ႔အျငိမ့္ျပက္လံုးေတြမွာဆိုရင္လည္း တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕
ပင္ကိုစကား၀ဲတတ္တဲ့ အသံကို ဟာသ လုပ္တတ္ၾကတာ ေတြ႔ႏိုင္တယ္။
ဥပမာအေနနဲ႔ ျပရရင္ အခုခ်ိန္မွာ အရမ္းရိုးသြားတဲ့ ျပက္လံုးတစ္ခုကို ျပရရင္ စပါကရင္ဆိုတဲ့ အခ်ိဳရည္အမည္ကို ကရင္တိုင္းရင္းသားေတြ စကားသံ၀ဲ၀ဲနဲ႔ ဆဲဆိုမႈအသံနဲ႔ ျပက္ၾက တယ္။ ဒါတင္မကေသးဘူး တရုတ္အႏႊယ္ေတြရဲ႕လူမ်ိဳးေရး စကားအသံဟန္ေတြ၊ အႏိၵယအႏြယ္ေတြရဲ႕ လူမ်ိဳးေရး စကားအသံဟန္ေတြကိုလည္း ျပက္လံုးထုတ္ၾကေလ့ရွိတယ္။
ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ေနာက္ထပ္ အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ ဇတ္ကားမ်ိဳးကေတာ့ အာဏာရွင္အၾကိဳက္ အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒကို ေရွ႔တန္းတင္ထားတဲ့ ဇတ္ကားေတြနဲ႕ ၊ ေတာ္လွန္ေရးဇတ္ကားေတြပါပဲ။ ေတာ္လွန္ေရး ဇတ္ကားေတြမွာဆိုရင္ သမိုင္းေၾကာင္းေတြထက္ လူမ်ိဳးျခားမုန္းတီးမႈ အျပည့္အ၀ အသံုးျပဳထားတာေတြ႕ရမယ္။ အဲ့ဒီဇတ္ကားေတြမွာ သူတစ္ပါးလူမ်ိဳးကို အထင္ေသး ရြံမုန္းေအာင္ ျပဳလုပ္တဲ့ နည္းနဲ႔ ကိုယ့္လူမ်ိဳး ကိုယ့္ႏိုင္ငံကို တန္ဖိုးထားစိတ္ကို ျပသေလ့ရွိၾကတယ္။
သာမန္ခ်စ္ၾကိဳက္ကြဲညား ဇတ္လမ္းေတြမွာဆိုရင္လည္း ဗီလိန္ဇတ္ေဆာင္ ေနရာကို ဖန္တီးတဲ့ေနရာမွာ ၾကည့္ရႈသူေတြအေနနဲ႕ အဖြဲ႔အစည္း နယ္ပယ္တစ္ခုကို ကိုယ္စားျပဳျပီး ျမင္ေအာင္ ေဖၚျပေလ့ရွိၾကတယ္။ ဥပမာေပးေျပာရမယ္ဆုိရင္ မိဘသေဘာတူသူ ဗီလိန္သရုပ္ေဆာင္ေတြေနရာမွာ သေဘၤာသားေတြ၊ ကိုယ္ပိုင္လုပ္ငန္းရွင္ေတြလို႔သာ ရိုက္ကူးေလ့ရွိၾကတယ္။ အထူးသျဖင့္ သေဘာၤသားဇာတ္ေဆာင္ဆုိရင္ ရႈပ္ေပြသူ HIV ကူးဆက္ခံရသူလို႔ေတာင္ ရိုက္ကူးျပၾကတာကိုေတြ႔ရတယ္။ ဘယ္ေသာအခါမွ ဗီလိန္သရုပ္ေဆာင္ေနရာမွာ မရွိတဲ့ ဇာတ္္ရုပ္ေတြကေတာ့ စစ္ဗိုလ္လို၊ ရဲ၀န္ထမ္းလို ဇတ္ေဆာင္မ်ိဳးေတြပဲျဖစ္တယ္။ ဆိုလိုခ်င္တာကေတာ့ ေကာင္းမႈ၊မေကာင္းမႈ၊ ေကာင္းသူ၊မေကာင္းသူ ဆိုတာကို ရိုက္ကူးျပတာမွာ ယူနီေဖါင္းနဲ႔ တြဲျပီးၾကည့္တတ္တဲ့ အမူအက်င့္ေတြရေအာင္ တြန္းပို႔ေနတဲ့ ဇာတ္ကားေတြလို႔ ဆိုရမယ္။
၀ါဒျဖန္႔ခ်ီေရးကိုေဆာင္ရြက္တဲ့ေနရာမွာ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုေတြက အေကာင္းဆံုးစြမ္းေဆာင္ေပးႏိုင္တယ္ဆိုတာကို လက္ကိုင္ထားျပီး အရင္အစိုးရရဲ႕ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ီေရး ဇတ္ကားေတြမွာဆိုရင္လည္း တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ေတြအေပၚ တစ္လြဲပံုေဖၚၾကတဲ့အျပင္ ခြဲျခားဆက္ဆံတဲ့ ဇတ္ကြက္ေတြကိုလည္းေတြ႔ရႏိုင္တယ္။ အဲ့ဒီ ဇတ္ကားေတြကိုပဲ အစိုးရသစ္လက္ထက္မွာ ႏိုင္ငံပိုင္ရုပ္သံမီဒီယာေတြကေန ထုတ္လႊင့္ေနစဲျဖစ္တယ္။
တရားသူၾကီးတစ္ေယာက္မွားရင္ အျပစ္မဲ့သူတစ္ေယာက္ ႏွစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္ေတြ က်ခံသြားရႏိုင္တယ္။
ဆရာ၀န္တစ္ေယာက္မွားရင္ အနည္းဆံုး လူနာတစ္ေယာက္
အသက္ဆံုးရံႈးႏိုင္တယ္။
အင္ဂ်င္နီယာတစ္ေယာက္မွားရင္ လူရာနဲ႔ ခ်ီေအာင္ ထိခိုက္ဒဏ္ရာရ အသက္ဆံုးရံႈးရႏိုင္တယ္။
မီဒီယာတစ္ခုမွားရင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုး ပ်က္ဆီးသြားႏိုင္တယ္။
ဒါကေတာ့ ကြ်မ္းက်င္လုပ္ကိုင္ရာ နယ္ပယ္ေတြရဲ႕ တာ၀န္ခံမႈ တာ၀န္ယူမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြအေပၚ သတိေပးေလ့ရွိၾကတ့ဲ ဥပမာေတြပဲျဖစ္ပါတယ္။
မီဒီယာေတြရဲ႕ တာ၀န္ယူမႈ တာ၀န္ခံမႈေတြက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုလံုးအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈအမ်ားၾကီး ရွိေနႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုရမယ္။
မီဒီယာေတြထဲကမွ ေဖ်ာ္ေျဖေရးမီဒီယာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ျမန္မာရုပ္ရွင္ဗီဒီယို ဇာတ္လမ္းေတြဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ဘယ္လိုအေျခအေနမ်ိဳးေရာက္ေအာင္ တြန္းပို႔ေနသလဲ၊ ဘယ္လိုလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ ဆြဲေခၚေနသလဲဆိုတာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ေတာ့ လိုေနပါတယ္။ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ အင္စတီးက်ဴးရွင္းတစ္ခုလံုးအေနနဲ႔လည္း ျပန္ျပီး ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ ျပဳျပင္ဖို႔ လိုအပ္ေနမွာျဖစ္တယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအမူအက်င့္ေတြနဲ႔ အၾကမ္းဖက္စိတ္ေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုအတြက္ ထိတ္လန္႔စရာအေကာင္းဆံုး အရာေတြလို႔ ဆိုရမယ္။ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုအတြင္းမွာ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ၊ အၾကမ္းဖက္စိတ္ေတြ၊ လူ႔အခြင့္အေရးတန္ဖိုးစံႏူန္းေလ်ာ့က်မႈေတြ ရွိေနရင္ အဲ့ဒီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းဟာ ျငိမ္းခ်မ္းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ယဥ္ေက်းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမျဖစ္ေတာ့ပါဘူး။ စိုးရိမ္စရာေကာင္းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုအျဖစ္ကို ေရာက္ေနျပီလို႔ ပဲ ေကာက္ခ်က္ခ်ရမွာပါ။
Discrimination Act ကို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာ ျပဌန္းေလ့ရွိၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၈)၊ ပုဒ္မ (၃၄၈) မွာလည္း "ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ မည္သည့္ႏိုင္ငံသားကိုမွ် လူမ်ိဳး၊ ဇာတိ၊ ကိုးကြယ္ရာဘာသာ၊ ရာထူးဌာနႏၱရ၊ အဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာတို႕ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ခြဲျခားမႈမရွိေစရ။"
လို႔ဆိုျပီး ခြဲျခားဆက္ဆံမႈနဲ႔ပတ္သက္ျပီး ျပဌန္းထားတာကို ေတြ႔ရမယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းဆိုတာဟာ "လူ႕အခြင့္အေရးတည္ရွိမႈကို တိုက္ခိုက္ျခင္းျဖစ္တယ္လို႔ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ လြတ္ျငိမ္ခ်မ္းသာခြင့္အဖြဲ႕ၾကီး က အဓိပါယ္ဖြင့္ဆိုမႈမွာ ထည့္သြင္းဖြင့္ဆိုထားတယ္။ ဆိုရရင္ေတာ့ ျမန္မာ့ရုပ္ရွင္ဇာတ္လမ္းေတြဟာ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအျပဳအမႈေတြပါ၀င္တဲ့ ဇာတ္လမ္း ဇာတ္ကြက္ေတြ၊ ဒိုင္ယာေလာ့ေတြကို အသံုးျပဳေနဦးမယ္ဆိုရင္ ဒါဟာ လူ႔အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳးေဖါက္ေနတာျဖစ္သလို႔၊ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုလည္း ခ်ိဳးေဖါက္ရာေရာက္တယ္လို႔ သတ္မွတ္ရမယ္။ အဲ့ဒီ ဇာတ္လမ္းရုပ္ရွင္ေတြဟာ လူ႔အခြင့္အေရးကို ခ်ိဳးေဖါက္ဖို႔ အားေပးအားေျမွာက္ျပဳေနတဲ့ အရာေတြလို႔လည္း ဆိုႏိုင္တယ္။
ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာ ပဋိပကၡေတြျဖစ္ေစတယ္။ ခြဲျခားဆက္ဆံျခင္းအမူအက်င့္ေတြကတဆင့္ လူေတြရဲ႕ မသိစိတ္ထဲကို ကိုယ္နဲ႔မတူညီတဲ႔ လူေတြအေပၚ အၾကမ္းဖက္လိုစိတ္၊ ႏွိမ္ခ်လိုစိတ္နဲ႔ မုန္းတီးစိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚလာတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ပုန္းကြယ္ေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္စိတ္လို႔ ေျပာရမယ္။ ဒါဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းမွာအၾကမ္းဖက္ ပဋိပကၡေတြျဖစ္ေပၚေစဖို႔ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းတစ္ခ်က္လည္းျဖစ္တယ္။ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈ မတူညီတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းႏွစ္ခုၾကားက ျမန္မာျပည္မွာ ျဖစ္ပြားခဲ့တဲ့ ပဋိပကၡေတြကို ျပန္သံုးသပ္လိုက္မယ္ဆိုရင္လည္း ျဖစ္ေပၚရတဲ့ အေျခခံအေၾကာင္းအရင္းေတြထဲမွာ ပုန္းကြယ္ေနတဲ့ အၾကမ္းဖက္စိတ္နဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈ အမူအက်င့္ေတြက အဓိက က်တဲ့ အခ်က္ထဲမွာ
ပါေနတယ္လို ဆိုရမယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ဆိုရရင္ေတာ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ လႊမ္းမိုးႏိုင္တဲ့ ေဖ်ာ္ေျဖေရးမီဒီယာတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ျမန္မာရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုကားေတြဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအေပၚ ဘယ္လိုအက်ိဳးသက္ေရာက္မႈေတြ ရွိေနသလဲဆိုတာကို ရုပ္ရွင္ အင္စတီးက်ဴးရွင္းတစ္ခုလံုးက ေလ့လာဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ လိုေနျပီလို႔ ဆိုရပါမယ္။
ျမန္မာရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုဇတ္ကားေတြနဲ႔ ဇတ္၀င္ခန္းသရုပ္ေဆာင္မႈေတြဟာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း (၈)၊ ပုဒ္မ (၃၄၈) ရဲ႕ "ႏိုင္ငံေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္၏ မည္သည့္ႏိုင္ငံသားကိုမွ် လူမ်ိဳး၊ ဇာတိ၊ ကိုးကြယ္ရာဘာသာ၊ ရာထူးဌာနႏၱရ၊ အဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အမ်ိဳးသား၊ အမ်ိဳးသမီး၊ ဆင္းရဲခ်မ္းသာတို႕ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ခြဲျခားမႈမရွိေစရ။" ဆိုတဲ့ စံနဲ႔ ကိုက္ညီမႈွရွိၾကရဲ႕လားဆိုတာ မျဖစ္မေန ဆန္းစစ္ၾကည့္ဖို႔ လိုေနတယ္လို႔ဆိုရမယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုရင္ေတာ့ ဒါဟာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြက္ အေရးၾကီးတဲ့ ကိစၥရပ္တစ္ခုျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ပါပဲ

No comments:

Post a Comment

"ကမၻာမွာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကုိ ဘယ္လုိ ျမင္ေစခ်င္သလဲ"

မှူးသစ် 7DAY သတင်းစာ ရိုက်တာသတင်းထောက် နှစ်ဦးဖြစ်တဲ့ ကိုဝလုံးနဲ့ ကိုကျော်စိုးဦးတို့ကို တရားရုံးကနေ ထောင်ဒဏ်ခုနစ်နှစ်ချမှတ် လိုက်ပြီးတဲ့ နောက...