ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ၌ ၂၀၀၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွ စတင္၍ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားသည္
လူမ်ိဳးေရး ဘာသာေရး ပဋိပကၡသက္သက္ ေတာ့မဟုတ္ေပ။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ခန္႔က
စတင္ သေႏၵတည္လာခဲ့ေသာ မေလးယူ လူမ်ိးမ်ားႏွင့္ ထိုင္းအစိုးရတို႔ ၾကား ျဖစ္ပြားလွ်က္ရွိေသာ
ျပႆနာမ်ားျဖစ္သည္။
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္အမ်ားစုကိုးကြယ္ေသာမေလးယူလူမ်ိဳးမ်ားဧ။္
နယ္ေျမေဒသသတ္မွတ္ျခင္းႏွင့္ ဘာသာစကား မ်ားအေပၚ ထိုင္းအစိုးရဧ။္ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားအတြက္
မေၾကလည္မႈမ်ားႏွင့္ ခြဲထြက္ခြင့္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားေၾကာင့္သာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္း ပတၱနီ(Pattani) ခရိုင္ အတြင္းရွိ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာခန္႔က တည္ရွိခဲ့ေသာ
သဲျဖဴေက်းရြာမွ ဘုန္းေတာ္ၾကီးေက်ာင္း

သဲျဖဴေက်းရြာအား စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ၾကေသာ မေလးႏြယ္ဖြား ဘုန္ေတာ္ၾကီးမ်ား
ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားဧ။္ မိသားစုမ်ားမွာ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္ျပီး ယင္းရြာ၌ အေျခခ်ေနထိုင္ခဲ့ၾကသည္။
ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားမွ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာခန္႔ကပင္ ရြာရွိ ဗလီတစ္ခုအား ေဆာက္လုပ္ေပးခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္ေဒသအတြင္းမွ စတင္၍ ျဖစ္ပြားလာခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားသည္ မတၳီလာ လာရိႈးျမိဳ႔တို႔ႏွင့္ အျခားေသာ ေဒသမ်ားအထိသို႔ ကူးဆက္ ရိုက္ခတ္ျခင္းခံခဲ့ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ဘာသာေရးလူမ်ိဳးေရး ဆန္ေသာ ပဋိပကၡမ်ားအားရင္ဆိုင္ၾကံဳေတြ႔ေနရခ်ိန္၌
ျပည္တြင္းရွိ ႏွစ္ဖက္အစြန္းေရာက္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား လူပုဂိဳလ္မ်ားမွ ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းေဒသဧ။္
ပဋိပကၡအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအား ဆြဲယူ၍ ဘာသာေရး ပဋိပကၡအသြင္းေဆာင္လာရန္
မီးေမာင္းထိုး ေစ့ေစာ္ျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္ကို ေတြ႔ျမင္ရႏိုင္သည္။
စင္စစ္အားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားႏွင့္
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္းေဒသအတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ ပဋိပကၡမ်ားသည္ တူညီေနသည္မဟုတ္ပါ။
ျပႆနာျဖစ္ပြားရေသာ အေျခခံ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားလည္း တူညီမႈ မရွိသည္ကို ေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္း၌ ျဖစ္ပြားေနေသာ ပဋိပကၡမ်ားဧ။္ ေနာက္ခံ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားမွာ
လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္းသံုးရာခန္႔က အေျခခ်ေနထိုင္လာေသာ မေလးယူ လူမ်ိဳးမ်ားဧ။္ ေဒသအား အဂၤလိပ္တို႔ ကိုလိုနီျပဳျပီးနာက္ပိုင္း၌ အဂၤလိပ္တို႔ဧ။္ နယ္ေျမခြဲေ၀မႈတြင္ ယင္းေဒသအား ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္းသို႔
ထည့္သြင္းသတ္မွတ္ခဲ့့ျခင္းက အေျခခံျပီး ျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။
ဘာသာေရး ပဋိပကၡသက္သက္ဟု ဆိုႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားမွာ မတူညီေသာ လူမ်ိဳးစု ႏွစ္စုၾကား ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပႆနာမ်ားျဖစ္ျပီး နယ္ေျမမလံုျခံဳမႈေၾကာင့္ ေရြ႔ေျပာင္းေရာက္ရွိလာေသာ ဘဂၤလီ လူဦးေရ မ်ား တိုးျမင့္လာခဲ့ျခင္းႏွင့္အတူ ႏိုင္ငံသားျဖစ္မႈ ျပႆနာအျငင္းပြားမႈမ်ား မတူညီေသာ လူမ်ိဳးစုႏွစ္ခုၾကား
ဘာသာေရး ဓေလ့စရိုက္ အမူအက်င့္မ်ားေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ျခင္းဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းေဒသ ၌ျဖစ္ပြားေန႔ေသာ ျပႆနာမ်ားမွာ မေလးယူလူမ်ိဳးမွ ၄င္းတို႔ ပိုင္ဆိုင္ရာေဒသအား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျပဌန္းေရးႏွင့္ခြဲထြက္ခြင့္ ေတာင္းဆိုျခင္းျဖစ္ျပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ ရခိုင္ျပည္နယ္ေဒသ၌ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားမွာ ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံၾကားရွိ ႏိုင္ငံမဲ့ေနေသာ လူမ်ိဳးစု ျပႆနာျဖစ္ေနသည္။
ယင္းႏိုင္ငံမဲ့ေနသာ ဒုကၡသည္မ်ားအား ဘဂၤလာေဒ့ခ်္ ႏိုင္ငံႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတို႔မွ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ လက္မခံႏိုင္ျခင္း ျပႆနာျဖစ္သည္ဟု ရူျမင္ေၾကာင္း ထိုင္းႏိုင္ငံ အစၥာလာမ္သာသနာေရးရာအဖြဲ႔ခ်ဳပ္မွ
ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္ အၾကီးအကဲတစ္ဦးက သံုးသပ္ေျပာဆိုသည္။
ဘာသာေရးပဋိပကၡဆန္ေသာ ျပႆနာမ်ားျဖစ္ပြားလာခ်ိန္တြင္ လူအမ်ားက စိုးရိမ္ေၾကာက့္လန္႔ေနၾကေသာ ဂ်ီဟတ္(ဘာသာေရးစစ္ပြဲ) ဆိုသည္မွာ က်မ္းစာပါ အခ်က္အလက္မ်ားအား လြဲမွားနားလည္ေနၾကျခင္းျဖစ္ျပီး
ဂ်ီဟက္ဆိုသည္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအေနျဖင့္ မိမိတို႔ဘာသာသာသနာနယ္ေျမမ်ားအား
က်ဴးေက်ာ္တိုက္ခိုက္လာျခင္းကို ျပန္လည္ခုခံရန္အတြက္သာျဖစ္ေၾကာင္း ၄င္းက ရွင္းျပ ေျပာဆိုခဲ့သည္။

သဲျဖဴေက်းရြာကို စတင္တည္ေထာင္ခဲ့ၾကေသာ ဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ား ေဆာက္လုပ္ေပးခဲ့သည့္ လြန္ခဲ့ေသာ
ႏွစ္ေပါင္း သံုးရာကတည္းကတည္ရွိခဲ့သည့္ ဗလီ
ထိုင္းႏိုင္ငံ ေတာင္းပိုင္းေဒသအတြင္း လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေနေသာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားသည္ ေျမေအာက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။
လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႔အစည္းဟူ၍ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ရွိမေနဘဲ ျမိဳ႔ရြာအတြင္း
သြားလာလႈပ္ရွားေနၾကသူမ်ားၾကားထဲတြင္ မည္သူ မည္၀ါ မွာ လက္နက္ကိုင္အၾကမ္းဖက္သမားဟု
သတ္မွတ္ဆံုးျဖတ္ရန္ ခက္ခဲသည္ဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္း၌ ပဋိပကၡအၾကမ္းဖက္မႈမ်ား စတင္ျဖစ္ေပၚခဲ့ျခင္းမွာ
၂၀၀၄ ခုႏွစ္အတြင္းမွ စတင္ျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ပတၱနီ ျမိဳ႔ ရွိ အစၥလာဘာသာ၀င္တို႔
၀တ္ျပဳဆုေတာင္းရာ ဗလီတစ္ခုအတြင္းသို႔ အစိုးရစစ္တပ္မ်ားမွ ေသနတ္ျဖင့္ ၀င္ေရာက္ပစ္ခတ္ရာ၌
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ လူသံုးဆယ္ခန္႔ ေသဆံုးခဲ့ရေသာ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ပြားခဲ့ျပီး ေနာက္ပိုင္းတြင္
အဆိုပါ ပဋိပကၡမ်ားစတင္ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

၂၀၀၄ ခုႏွစ္က လူသံုးဆယ္ေက်ာ္ ေသဆံုးခဲ့သည့္ ပတၱနီျမိဳ႔မွ ဗလီ
အဆိုပါ ျဖစ္ရပ္ ျဖစ္ပြားပံုမွာ အစၥလာဘာသာ၀င္အခ်ိဳ႔မွ ရဲစခန္းတစ္ခုဧ။္ လက္နက္မ်ားအား
၀င္ေရာက္ခိုးယူျပီးထြက္ေျပးရာ၌ ဗလီအတြင္းသို႔ ပုန္းခိုေနခဲ့စဥ္တြင္
အစိုးရတပ္မ်ားမွ ပစ္ခတ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ဆိုၾကသည္။
ယင္းျဖစ္ရပ္ႏွင့္ပတ္သက္ျပီး ပတၱနီျမိဳ႔ႏွင့္ ယာလာ ျမိဳ႔တို႔တြင္း အစၥလာဘာသာ၀င္မ်ား ဓါးမ်ားကိုယ္စီကိုင္၍ ရဲစခန္းအတြင္း၀င္ေရာက္စီးနင္းခဲ့ရာတြင္ ျပန္လည္ပစ္ခတ္မႈေၾကာင့္ လူတစ္ရာခန္႔ ေသဆံုးခဲ့ရသည္ဟု ေဒသခံမ်ားက ေျပာျပသည္။
ေတာင္ပိုင္းေဒသသည္ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားရာေဒသျဖစ္ေသာ္လည္း
စာသင္ေက်ာင္းမ်ား ႏွင့္ လူမႈစီးပြားေရး ဖြံ႕ျဖိဳးတိုးတက္မႈ တည္ျငိမ္မႈမ်ားကိုမႈ
ရိုက္ခတ္ျခင္းမရွိသည့္ အေျခအေနမ်ား ကိုေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
ေဒသခံမ်ားအေနျဖင့္လည္း ဘာသာေရးလူမ်ိဳးေရး ပဋိပကၡဟု မခံယူဘဲ အစိုးရႏွင့္ ခြဲထြက္ခြင့္ေတာင္းဆိုေသာ လက္နက္ကိုင္မ်ားၾကား ျဖစ္ပြားေနေသာ ျပႆနာမ်ားဟု ခံယူထားၾကသည္။
ေဒသခံအမ်ားစုသည္ အဆိုပါ အၾကမ္းဖက္လက္နက္ကိုင္မ်ားအား
ေထာက္ခံျခင္းမရွိသလို လက္မခံလိုသည့္ စိတ္အေျခအေနမ်ားလည္းမရွိသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
အၾကမ္းဖက္လက္နက္ကိုင္မ်ားအား ၄င္းတို႔အေနျဖင့္ မိမိတို႔ ေဒသ အားျပန္လည္ရရွိရန္
ေတာင္းဆိုေနၾကသူမ်ားဟု ထင္မွတ္ေနၾကသူမ်ားလည္းရွိၾကသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
ေတာင္းပိုင္းေဒသ၌ လက္နက္ကိုင္အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားသည္ ဗုဒၵဘာသာဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားႏွင့္
လူနည္းစု ဗုဒၵဘာသာမ်ားအား ပစ္မွတ္ထားတိုက္ခိုက္မႈမ်ားလည္းရွိေနသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
ယင္းကဲ့သို႔ ေတာင္းပိုင္းေဒသတြင္ လူနည္းစုျဖစ္ေသာ ဗုဒၵဘာသာ၀င္မ်ားအား
ပစ္မွတ္ထားတိုက္ခိုက္ျခင္းကိုမႈေဒသခံအမ်ားစုက သေဘာက်ျခင္းမရွိဟု ဆိုႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္းေဒသရွိ ပတၱနီခရိုင္းအတြင္းမွ ပဋိပကၡျဖစ္ပြားေရာ ေက်းရြာတစ္ခုအတြင္း၌ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ အစၥလာမ္ဘာသာေရး သင္တန္းေက်ာင္းမွ ေက်ာင္းအုပ္ဆရာ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးကမႈ ၄င္းတို႔ ဘာသာေရးေက်ာင္းမ်ားအေနျဖင့္ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခိုက္မႈမ်ားအား ေစ့ေဆာ္တြန္းအားေပးျခင္းမရွိဟုေျပာဆိုခဲ့သည္။ ထိုင္းအစိုးရအေနျဖင့္ ၄င္းတို႔စာသင္ေက်ာင္းမ်ားမွ အၾကဖမ္းဖက္သမားမ်ား ေမြးထုတ္ေပးေနသည္ဟု
ထင္မွတ္ေနၾကေသာ္လည္း ၄င္းတို႔အေနျဖင့္မႈ ဘာသာေရးကိုသာ အဓိကထားသင္ၾကားေပးေနေၾကာင္း
လက္နက္ကိုင္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားမွာ ေျမေအာက္လႈပ္ရွားမႈမ်ားျဖစ္၍
မည္သူမည္၀ါမွာ အၾကမ္းဖက္ေတာ္လွန္ေရးသမားမ်ားဟု သတ္မွတ္ရန္ခက္ခဲေၾကာင္းဆိုသည္။
၄င္းတို႔အေနျဖင့္ လက္နက္ကိုင္ သူမ်ားအား ေဒသျပန္လည္ရရွိေရးအတြက္
ေတာ္လွန္ေနၾကေသာေတာ္လွန္သမားအျဖစ္ ရူျမင္ေၾကာင္း ဆိုခဲ့သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ဗုဒၵဘာသာကိုးကြယ္သူအမ်ားစု ရွိေသာ တိုင္းျပည္တစ္ခုျဖစ္ေသာ္လည္း
ေတာင္းပိုင္းေဒသတြင္မႈ အစၥလာမ္ဘာသကိုးကြယ္သူ ၈၀ ရာခိုင္းႏူန္းခန္႔ရွိေနသည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ ေတာင္းပိုင္းေဒသ၌ ေနထိုင္ၾကသူမ်ားအား ထိုင္းႏိုင္ငံသားမ်ားဟုသာ သတ္မွတ္ျပီး ထိုင္းဘာသာစကားကိုသင္ယူေျပာဆိုရန္ သတ္မွတ္ထားခဲ့သည္။
ေတာင္းပိုင္းေဒသခံအမ်ားစုမွာ ထိုင္းဘာသာစကားႏွင့္ ၄င္းတို႔ဧ။္ မေလးယူ ဘာသာစကားႏွစ္မ်ိဳးလံုးအား အသံုးျပဳေျပာဆိုလွ်က္ရွိၾကသည္။
၄င္းတို႔ ေတာင္းဆိုေနေသာ အခ်က္အလက္မ်ားတြင္ မေလးယူဘာသာစကားအား မကြယ္ေပ်ာက္ရန္အတြက ္သင္ၾကားေျပာဆိုခြင့္ရေရးတို႔လည္း ပါ၀င္သည္ကိုေတြ႔ရသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္းေဒသ၌ျဖစ္ပြားေနေသာ ပဋိပကၡမ်ားသည္
ေတာင္းပိုင္းေဒသတြင္သာ အေျခတည္ျဖစ္ပြားလွ်က္ရွိေနျပီး ထိုင္းႏိုင္ငံဧ။္အျခားေသာ ေဒသမ်ားသို႔
ဘာသာေရးပဋိပကၡအသြင္ျဖင့္ ကူးဆက္ျခင္းမရွိသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
ထိုင္းအစိုးရအေနျဖင့္လည္း ဗုဒၵဘာသာအမ်ားစုကိုးကြယ္သည့္ႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ္လည္း
အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္မ်ားအတြက္ ဘာသာေရးလြတ္လပ္ခြင့္ အျပ္ည့္အ၀ေပးထားသည္ကိုေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
ေတာင္းပိုင္းေဒသရွိ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ေက်ာင္းသားမ်ား တက္ေရာက္ေသာ ပုဂလိက စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္လည္း ဘာသာေရးစာသင္ၾကားမႈႏွင့္ထိုင္းပညာေရးျပဌန္းသင္ၾကားမႈမ်ားအား တြဲဖက္သင္ၾကားခြင့္မ်ားျပဳထားသည့္အျပင္ အစိုးရမွ ႏွစ္စဥ္ေထာက္ပံ့မႈမ်ားလည္းရွိေနသည္။
ယင္း ပုဂလိကစာသင္ေက်ာင္းမ်ားမွ ေအာင္ျမင္လာခဲ့ေသာ ေက်ာင္းသားမ်ားအေနျဖင့္လည္း ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္းရွိေသာ မည့္သည့္တကၠသိုလ္တြင္မဆို ပညာသင္ၾကားခြင့္ေပးထားသည္ကိုေတြ႔ျမင္ရသည္။
ပဋိပကၡျဖစ္ပြားရာေဒသ အတြင္းမွ အစၥလာမ္ပုဂလိက စာသင္ေက်ာင္း
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ပဋိပကၡမ်ားကိုၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ရခိုင္ျပည္နယ္မွ စတင္အေျခတည္၍
ႏိုင္ငံအတြင္းရွိ အျခားေသာ ေဒသမ်ားသို႔ပင္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ ကူးဆက္လာခဲ့သည္ကိုေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။
လူမ်ိဳးစု ႏွစ္စု ၾကားျဖစ္ပြား ျပႆနာမ်ားအား အေၾကာင္းခံ၍ ဘာသာေရးပဋိပကၡ အသြင္ေဆာင္လာသည္
ကိုေတြ႔ရသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္းဧ။္ ျဖစ္စဥ္အေပၚ ႏွစ္ဖက္အစြန္းေရာက္မ်ား ဧ။္ ပဋိပကၡအေပၚရူျမင္ပံုမ်ား ျဖန္႔ေ၀ပံုမ်ား
လြဲေခ်ာ္ေနျခင္းမ်ားသည္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကို ထိတ္လန္႔ဖြယ္ရိုက္ခတ္လာႏိုင္ေစသည့္ အျပင္
ဘာသာေရးပဋိပကၡမ်ားအား ပိုမို ၾကီးထြားလာေစႏိုင္သည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံေတာင္းပိုင္းေဒသ မွ မေလးယူလူမ်ိဳးမ်ားဧ။္ ခြဲထြက္ခြင့္ေတာင္းဆိုေရးကို အတုယူ၍
ရခိုင္ျပည္နယ္ေဒသအတြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္လာေသာ လူမ်ိဳးစုမ်ားအေနျဖင့္ ခြဲထြက္ေရးေတာင္းဆိုသင့္ျပီး
ယင္းအတြက္ တိုက္ပြဲ၀င္သင့္ဟု လြဲမွားေသာ အစြန္းေရာက္ ၀ါဒျဖန္႔ခ်ီမႈမ်ား ရွိေနသလိုပင္
ထိုင္းႏိုင္ငံအတြင္း ဗုဒၵဘာသာဘုန္းေတာ္ၾကီးမ်ားႏွင့္ ဗုဒၵဘာသာ၀င္မ်ား တိုက္ခိုက္ခံေနရျခင္း
ဗုဒၵဘာသာ၀င္မ်ားအား ပစ္မွတ္ထားတိုက္ခိုက္သည္ဟု သတင္းမ်ားေဖၚျပ၍
ဘာသာေရးစစ္ပြဲ ဆင္ႏႊဲလိမ့္မည္ဟု အစြန္းေရာက္၀ါဒျဖန္႔ခ်ီျခင္းမ်ားရွိေနသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
မတူညီေသာ အေျခအေနေနာက္ခံအေၾကာင္းအရင္းမ်ားကို နားလည္၍ ျပႆနာျဖစ္ပြားမႈမ်ားအား ထိန္းသိမ္းရမည့္အစား မွားယြင္းေသာ သတင္းျဖန္႔ခ်ီမႈ ဆက္စပ္ေတြးေခၚမႈမ်ားသည္
ေျပာင္းလဲစျပဳေနသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အျပင္မွ ၀င္ေရာက္လာႏိုင္သည့္ ဆိုးက်ိဳးမ်ားႏွင့္ တိုးတက္ေကာင္းမြန္မည့္အေျပာင္းအလဲကို ထိခိုက္ေစႏိုင္မည္ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဘာသာေရးဆန္ေသာ ပဋိပကၡမ်ား အေျခအတည္လာျပီးေျဖရွင္းရန္
ၾကိဳးစားေနရသည့္အခ်ိန္တြင္ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္မႈ ပဋိပကၡေျဖရွင္းနည္း Dialogue အသံုးျပဴနည္း
ျငိမ္းခ်မ္းေရး လူ႔အခြင့္ဆိုင္ရာ ပညာရပ္မ်ားအား တကၠသိုလ္မ်ား စာသင္ေက်ာင္းမ်ားတြင္
သင္ၾကားေပးေနသည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေနျပီျဖစ္သည္။
ျပႆနာျဖစ္ပြားရာ ေဒသမ်ားတြင္လည္း အရပ္ဖက္ဆိုင္ရာ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက
ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိေနသည္။ အစၥလာမ္အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ဗုဒၵဘာသာအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသာမက
အမ်ိဳးသမီးအဖြဲ႔အစည္းမ်ား ဖြဲ႔စည္း၍ပင္ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ မ်ားအား ျမွင့္တင္ ကုသေပးရန္ ေဆာင္ရြက္ေနၾကသည္ကိုေတြ႔ရသည္။
ထိုင္းေတာင္ပိုင္းေဒသ၌ျဖစ္ပြားေနေသာ ျပႆနာမ်ားမွာ အစိုးရႏွင့္ လက္နက္ကိုင္မ်ားၾကားျဖစ္ပြားေသာ
ျပႆနာမ်ားဟု ခံယူထားၾကျပီး လူထုအေနျဖင့္ ဘာသာေရး လူမ်ိဳး ျပႆနာဟု ရူျမင္ျခင္းမရွိၾကသည္သာမက
ထိုင္းႏိုင္ငံဧ။္ အျခားေသာ ေဒသမ်ားသို႔ ကူးဆက္ပ်ံ႔ပြားျခင္းမရွိသည္ကုိေတြ႔ျမင္ႏိုင္သည္။

ဘန္ေကာက္ျမိဳ႔ အစြန္ရွိ ထအိ ျမိဳ႔နယ္ငယ္တစ္ခုဧ။္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမွဴးရံုးျဖစ္သည္။ အဆိုပါျမိဳ႔နယ္တြင္
ဗုဒၵဘာသာ၀င္ ႏွင့္ အစၥလာမ္ဘာသာ၀င္ တို႔ အရည္အတြက္ အခ်ိဳးညီမွ်စြာ ရွိသည္။ ႏွစ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႔အစည္းၾကား တည္ျငိမ္ေအးခ်မ္းမႈ နားလည္မႈမ်ား ရရွိေနေသာာ ျမိဳ႔ငယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္မႈ ရခိုင္ျပည္နယ္အတြင္းျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပႆနာမ်ားအား အေျခခံ၍ ဘာသာေရးလူမ်ိဳးေရး လံႈေဆာ္မႈမ်ားျဖစ္ေပၚလာခဲ့ျပီး ဘာသာေရးပဋိပကၡမ်ားအား မိတီၱလာ လာရိႈးအပါ၀င္
အျခားေသာ ေဒသမ်ားတြင္ၾကံဳေတြ႔ခဲ့ရသည္။
ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ ျပႆနာအေၾကာင္းအရင္း ေနာက္ခံမ်ားအား အေသခ်ာေလ့လာသံုးသပ္၍ ကိုးကြယ္သည့္ ဘာသာမတူညီေသာ ႏွစ္ဖက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွ အေသအခ်ာသေဘာေပါက္နားလည္ျပီး
ျပႆနာမ်ားအား ျငိမ္းခ်မ္းေသာ နည္းလမ္းျဖင့္ ေျဖရွင္းသည့္ အေလ့အက်င့္ မ်ား ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ထြန္းကားလာလိုအပ္ေနျပီျဖစ္သည္။
ယင္းကဲ့သို႔ျဖစ္ေပၚလာရန္အတြက္မႈ ေျပာင္းလဲလာေသာ ဒီမိုကေရစီအစိုးအရအေနျဖင့္
ႏိုင္ငံသားအားလံုးတို႔အား ဒီမိုကေရစီအေလ့အက်င့္မ်ား ထြန္းကားလာႏိုင္ရန္ ေဆာက္ရြက္ေပးရန္ လိုအပ္ေနသလိုပင္၊ ႏိုင္ငံသားတိုင္းအေနျဖင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ႏွင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ဒီမိုကေရစီ စံႏူန္းမ်ားအား လက္ေတြ႔လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ လိုအပ္ေနမည္ျဖစ္သည္။
မင္းသူ
No comments:
Post a Comment