အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးနဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈ __တည္တံ႔(G.B.K) ---







 ေမ႔ထားလို႔မရတဲ႔အခ်က္က စစ္ေအးေခတ္လြန္ ကမာၻၾကီးကုိယ္တုိင္က အုိင္ဒီယုိလိုဂ်ီကိုးကြယ္မႈကို စြန္႔ပစ္ဖို႔ ေျခလွမ္း ၾကဲလာေနျခင္းပဲ။ ပါရာဒိုင္းေတြရဲ႕ေရြ႕လ်ားမႈလားရာဟာ စံႏႈန္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈအေဟာင္းေတြကို တစစ ျဖိဳဖ်က္တုိက္ခ်ဖုိ႔ ဦးတည္ေနတယ္။ အခ်ိဳ႕က အေနာက္ပံုစံယူျခင္းလုိ႔ ခပ္လြယ္လြယ္နာမည္တပ္ၾကေပမယ္႔ သိမႈအျမင္သစ္ေတြနဲ႔ စံႏႈန္းေတြ ဆင္႔ကဲေျပာင္းလဲလာဖုိ႔ အျခားအေၾကာင္းအခ်က္ေတြကလည္း အခြင္႔အေရးေပးေနတာျဖစ္တယ္။ ေတာ္ဖလာရဲ႕ တတိယလႈိင္း၊ အနာဂတ္ေသြးလန္႔မႈျပႆနာတုိ႔နဲ႔ ရင္းႏွီးျပီးသူေတြကေတာ႔ ဒီဆုိလိုရင္းကို ပိုျပီးက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သေဘာေပါက္ႏုိင္မယ္။ အလြယ္အားျဖင္႔ ေခတ္ရဲ႕ေတာင္းဆုိမႈလို႔ ျခံဳငံုအနက္ျပန္ႏိုင္တယ္။ ဘရြတ္ခ္လာမ္မာက သူ႔ရဲ႕ေဆာင္းပါး “The Kids Are Not All Right” မွာ တရုတ္မ်ိဳးဆက္လူငယ္ေတြရဲ႕ အတိတ္နဲ႔အဆက္ျပတ္မႈအေပၚ သံုးသပ္ထားျပတယ္။ ဥကၠဌေမာ္ရဲ႕ စာအုပ္နီေလးမ်ားဟာ ယေန႔ေခတ္ လူငယ္ေတြအေပၚ ၾသဇာလႊမ္းမုိးသက္ေရာက္မႈ မရွိေတာ႔သလို လိုလည္းမလိုအပ္ေတာ႔တဲ႔ အေျခအေနမ်ိဳးပဲ။ ဂ်ပန္ဟာလည္း လတ္တေလာႏွစ္မ်ားမွာ လူငယ္မ်ိဳးဆက္မ်ားအၾကား
တစ္ကုိယ္တည္းေနထုိင္ရပ္တည္မႈ ေခတ္စားလာျခင္းနဲ႔အတူ အိမ္ေထာင္ျပဳႏႈန္း အလြန္အမင္းနည္းပါးလာတဲ႔ ျပႆနာအတြက္ ေခါင္းခဲေနရတယ္။ ဆုိရွယ္နက္၀ါ႔ခ္ေတြ ေပၚမလာမီနဲ႔ ေပၚလာျပီး လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာေတာင္ ေျပာင္းလဲမႈဂယက္ဟာ မွန္းဆမရႏုိင္ေအာင္ ထုထည္ၾကီးမားေနတာ မ်က္ျမင္ပါ။ တကၠႏုိလိုဂ်ီ အေရြ႕အေျပာင္းမွာ မိသားစုစံႏႈန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈတန္ဖိုး၊ သိမႈအျမင္ေတြပါ လိုက္လံေျပာင္းလဲေနၾကတာျဖစ္တယ္။

ျမင္သာတဲ႔ အက်ိဳးဆက္ကေတာ႔ တသီးပုဂၢလအယူအဆ (Individualism) ဟာ အေနာက္တုိင္းမွာသာမက စုေပါင္း၀ါဒ (Collectivism) အေျချပဳတဲ႔အရပ္ေဒသေတြအထိ ပ်ံ႕နွံ႔စီးဆင္းလာျခင္းပဲ။ စုေပါင္း၀ါဒအေျခခံအားေကာင္းတဲ႔ ေနရာေတြမွာ တသီးပုၢလအျမင္ဟာ မတုိး၀င္ႏုိင္ဘဲ တပ္လွန္သြားရတာမ်ိဳး ရွိသလို အလိုက္သင္႔ေျပာင္းလဲဖို႔ အေျခအေနေပးတဲ႔ေနရာေတြမွာက် ဆက္လက္ျပန္႔ပြားဖုိ႔ ကုပ္တြယ္က်န္ရစ္တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ေဟာလီး၀ုဒ္ဇာတ္၀င္ခန္းေတြမွာ ျမင္ရတတ္တဲ႔ ရထားေပၚမွာ စံုတြဲဖက္ရမ္းနမ္းရႈံ႕ေနျခင္းလို ျမင္ကြင္းမ်ိဳးဟာ အာရွရဲ႕တစ္ခ်ိဳ႕အစိတ္အပုိင္းေတြမွာပါ အက်အန ေနရာယူလာတာကိုေတာ႔ ျငင္းလို႔မရႏုိင္ဘူး။ တသီးပုုဂၢလအျမင္ အားေကာင္းလာျခင္းဟာ စုေပါင္း၀ါဒအတြက္ေတာ႔ မႏွစ္ျမိဳ႕ဖြယ္ အေနအထားျဖစ္ျပီး တည္ဆဲစံႏႈန္းတန္ဖိုးေတြနဲ႔တကြ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လံုးကုိပါ ျပန္လွန္ေမးခြန္းထုတ္လာေတာ႔မယ္႔ ျခိမ္းေျခာက္မႈေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အစဥ္အလာအရသတ္မွတ္ခဲ႔ၾကတဲ႔ ‘ဒါေၾကာင္႔ဒီလို’ ဆုိတဲ႔အယူအဆကို ပုဂၢလအျမင္ေအာက္ကေန ‘ဘာေၾကာင႔္ဘယ္လို’ ဆုိျပီး ျပန္လွန္ေမးခြန္းထုတ္ဖို႔ ၾကိဳးစားေတာ႔မွာ။ ျမင္သာတဲ႔ဥပမာတစ္ခုျပရရင္ မိန္းကေလးေတြ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းကို ကိုယ္က်င္႔သိကၡာပ်က္စီးမႈအျဖစ္ျမင္တဲ႔ ေရွးရုိးစြဲလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ မိန္းကေလးေတြဟာ အစဥ္အလာအတုိင္းဆက္လက္ လက္သင္႔ခံၾကမွာျဖစ္ေပမယ္႔ တသီးပုဂၢလ၀ါဒအရ ျပန္ဆန္းစစ္သူအဖုိ႔ေတာ႔ ေယာက္်ားေလး တစ္ဦးအတြက္ သာမန္ျဖစ္တဲ႔ ေဆးလိပ္ေသာက္ျခင္းအေလ႔အထဟာ မိန္းကေလးအတြက္က် ဘာေၾကာင္႔ ကိုယ္က်င္႔သိကၡာ ညွိဳးႏြမ္းမႈအျဖစ္ ျမင္ေစသလဲဆုိတဲ႔ တန္ျပန္ေမးခြန္းရွိလာတယ္။ ဒီျဖစ္ရပ္အေပၚ အစဥ္အလာသမားေတြဘက္ကေန မွ်တျပီး လက္ခံႏုိင္ေလာက္ဖြယ္ အေျဖတစ္ခုခုေပးႏုိင္ဖို႔ပါ လိုလာတယ္။ နီကိုတင္းဓါတ္ရဲ႕အရသာကို ေယာက်္ားေလးမ်ားသာ ခံစားသိရွိႏုိင္လို႔ဆုိတဲ႔ အေျဖမ်ိဳးလည္း မျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ က်ိဳးေၾကာင္းမဆီေလ်ာ္တဲ႔ သတ္မွတ္ခ်က္အေပၚ မေပ်ာ္ရႊင္တဲ႔ မိန္းကေလးဟာ သူမရဲ႕အခြင္႔အေရးေဘာင္ထဲကေန တုံ႔ျပန္ဆန္႔က်င္ဖို႔ ၾကိဳးစားေတာ႔မွာ အေသအခ်ာပဲ။ ပုိမုိျပင္းထန္အားေကာင္းတဲ႔အဆင္႔တစ္ခု ေရာက္တဲ႔အခါမွာေတာ႔ ရွိရင္းစြဲစံႏႈန္းေတြ တန္ဖိုးေတြေနရာမွာ အျခားအသစ္အသစ္ေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြနဲ႔ အစားထုိးတည္ေဆာက္လာၾကလိမ္႔မယ္။
ဒီကူးေျပာင္းမႈအဆင္႔ဟာ မသိမသာနဲ႔ သိမ္သိမ္ေမြ႔ေမြ႔ျဖစ္ႏုိင္သလို ေပါက္ကြဲျပင္းထန္တဲ႔ပံုစံမ်ိဳးလည္းျဖစ္ႏုိင္တယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ လူ႔အခြင္႔အေရးကို အၾကြင္းမဲ႔၀ါဒအျမင္နဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္တဲ႔အခါ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕တည္ဆဲစံႏႈန္းေတြ၊ အင္စတီးက်ဴးရွင္းေတြရဲ႕ အလုပ္လုပ္ပံုေတြမွာ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းဆန္မႈေတြ၊ မညီမွ်မႈေတြ၊ ခ်ိဳ႕ယြင္းမႈေတြကို ပိုမုိျမင္လာရတယ္။ တစ္ဆက္တည္းမွာ “လူ႔အခြင္႔အေရး” ဆိုတဲ႔ေ၀ါဟာရအဓိပၸါယ္က်ယ္၀န္းမႈက ပုိမုိလိုလားဖြယ္ျဖစ္လာတယ္။ အခ်ဳပ္အားျဖင္႔ တသီးပုၢလအျမင္ က်ယ္ျပန္႔လာျခင္းနဲ႔ဆက္ႏြယ္တဲ႔ လူ႔အခြင္႔အေရးတန္းတူညီမွ်မႈ ေတာင္းဆုိသံေတြနဲ႔အတူ ဥပေဒနဲ႔ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းေတြမွာ ယဥ္ေက်းမႈႏႈိင္းရ၀ါဒထက္ အၾကြင္းမဲ႔၀ါဒ ပုိအားေကာင္းလာႏုိင္တဲ႔ လကၡဏာမ်ိဳးပဲ။ တစ္ဖက္မွာလည္း တစ္သီးပုဂၢလအခြင္႔အေရးထက္ အစုအဖြဲ႔အသားေပးထိန္းညွိမႈကိုက်င္႔သံုးတဲ႔မူ၀ါဒဟာ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံေတြအတြက္ လိုအပ္ခ်က္တစ္ခုအျဖစ္ ဆက္လက္တည္ရွိေနဆဲျဖစ္ျပီး အနာဂတ္ကမာၻ႔ႏုိင္ငံေရးဇာတ္ခံုေပၚမွာ ဆက္လက္ျမင္ေတြ႔ေနရဖို႔ ရွိတယ္။
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 “အမ်ိဳးသမီးမ်ားႏွင္႔သက္ဆုိင္ေသာ လူ႔အခြင္႔အေရးက႑တုိ႔ကို ျမွင္႔တင္ေပးျခင္းႏွင္႔တကြ အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးမ်ားသည္ ကုလသမၢလူ႔အခြင္႔အေရးလႈပ္ရွားမႈတုိ႔၏ အစိတ္အပုိင္းတစ္ခုအျဖစ္ ရွိေစရမည္” - (ဗီယင္နာေၾကညာခ်က္၊ အပုိဒ္ ၁၈)

လူ႔အခြင္႔အေရးေကာ္မတီကေတာ႔ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံသားနဲ႔ ႏုိင္ငံေရးအခြင္႔အေရး သေဘာတူညီမႈစာခ်ဳပ္ အပုိဒ္ ၂(၁)၊ အပုိဒ္ (၃)၊ အပုိဒ္ (၂၆) တုိ႔မွာ ပါ၀င္တဲ႔ လိင္အရတန္းတူညီမွ်ေရးဥပေဒကို ကာကြယ္ေစာင္႔ေရွာက္ဖို႔ေရာ ေလးစားလုိက္နာဖို႔ပါ လိုတယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။
၁၉၉၅ စက္တင္ဘာလ၊ ေဘက်င္းမွာ က်င္းပခဲ႔တဲ႔ စတုတၳအၾကိမ္ေျမာက္ ကမာၻ႔အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးဆုိင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲကေတာ႔ လိင္အရတရားမွ်တမႈနဲ႔ တန္းတူညီမွ်ေရးတုိ႔အတြက္ အေရးပါတဲ႔ေျခလွမ္းတစ္ရပ္ျဖစ္တယ္။ ေဆြးေႏြးပြဲအရ လြန္ခဲ႔တဲ႔ဆယ္စုႏွစ္အတြင္း အမ်ိဳးသမီးမ်ားရဲ႕အခန္းက႑ဟာ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း တုိးတက္မႈရွိလာေၾကာင္း လက္ခံတယ္။ သို႔တုိင္ေအာင္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း အမ်ိဳးသားနဲ႔ အမ်ိဳးသမီးတုိ႔ရဲ႕ လိင္အရအခြင္႔အေရးမညီမွ်မႈဟာ ဆက္လက္တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္တယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားမဲဆႏၵေပးခြင္႔ရေရးကေန စတင္အေျချပဳလာတဲ႔ ကၠုတၳိယ၀ါဒီလႈိင္းလံုးေတြဟာ အေနာက္ကမာၻမွာ အဆင္႔သံုးဆင္႔တုိင္ တုိးတက္ျဖစ္ထြန္းလာခဲ႔ေပမယ္႔ ကမာၻအရပ္ရပ္ကအျခားေဒသေတြဆီ အတုိင္းအတာ ဘယ္ေလာက္အထိ ရိုက္ခတ္မႈရွိသလဲဆုိတာ ထည္႔သြင္းစဥ္းစားစရာပဲ။ အထူးသျဖင္႔ ေရွးရုိးစြဲျပင္းထန္တ႔ဲ အစၥလာမ္မစ္ႏုိင္ငံတစ္ခ်ိဳ႕နဲ႔ အာရွေဒသေတြမွာ ကၠုတၳိယ၀ါဒနဲ႔ပတ္သက္တဲ႔ အသိအျမင္ဖြံ႔ျဖိဳးမႈႏႈန္းဟာ ေႏွးေကြးေနဆဲရွိတယ္။ ေဘက်င္းကမာၻ႔အမ်ိဳးသမီး အခြင္႔အေရးဆုိင္ရာေဆြးေႏြးပြဲမွာေတာ႔ ဆင္းရဲမြဲေတမႈဒဏ္ရုိက္ခတ္ျခင္းဟာ အမ်ိဳးသမီးနဲ႔ ကေလးသူငယ္ေတြအေပၚ သက္ေရာက္မႈပိုမ်ားေၾကာင္း အခ်က္အလက္တစ္ခုအေနနဲ႔ ေထာက္ျပခဲ႔ၾကတယ္။ ဒါဟာလည္း ေမ႔ေလ်ာ႔မထားသင္႔တဲ႔ အခ်က္ပဲ။

နီကုိလပ္စ္ခရစၥေတာ႔ဖ္နဲ႔ ရွာရယ္၀ူဒန္တုိ႔ ပူးတြဲေရးသားတဲ႔ အာရွအေၾကာင္းေလ႔လာခ်က္စာအုပ္ Thunder From the East: Portrait of a Rising Asia မွာ ပါ၀င္တဲ႔ေဆာင္းပါးတစ္ခ်ိဳ႕ဟာ ဒီအခ်က္ကိုညႊန္းျပလ်က္ရွိတယ္။ ခရစၥေတာ႔ဖ္ရဲ႕ Brutal Drive ေဆာင္းပါးက ကေမာၻဒီးယားႏုိင္ငံရဲ႕ ကေလးျပည္႔တန္ဆာေတြကတစ္ဆင္႔ လူ႔အခြင္႔အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈ၊ လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈေတြကို ခ်ဥ္းကပ္ျပထားတယ္။ ကေမာၻဒီးယားဟာ အင္ဒုိခ်ိဳင္းနားစစ္ပြဲ၊ ခမာနီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကာလနဲ႔ ဗီယက္နမ္က်ဴးေက်ာ္စစ္တုိ႔ကို ငရဲသဖြယ္ျဖတ္သန္းလာရျပီးတဲ႔ေနာက္ ျပာပံုကေန ျပန္လည္စတင္ခဲ႔ရတယ္။ ဖႏြမ္ပင္ရဲ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ အနီေရာင္နယ္ေျမေတြမွာ အသက္တစ္ဆယ္႔သံုးတစ္ဆယ္႔ေလးအရြယ္ ကေလးငယ္မ်ားဟာ လိင္အလုပ္သမားအျဖစ္ ခုိင္းေစခံေနရတယ္။ သူတုိ႔အားလံုးဟာ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ငန္းမွာ အသံုးျပဳဖုိ႔အတြက္ မိဘေတြဆီက ၀ယ္ယူခံခဲ႔ရတာျဖစ္တယ္။ ဒုတိယကမာၻစစ္လြန္ကာလမွာ အာရွဟာ ၾကမ္းတမ္းတဲ႔ေမာင္းႏွင္အားနဲ႔အတူ နာက်င္မႈေတြဆီက ႏုိးထလာရတာလို႔ ခရစၥေတာ႔ဖ္က ျမင္တယ္။ ဒီလိုႏုိးထလည္ပတ္ႏုိင္ဖို႔အတြက္လည္း တန္ဖိုးၾကီးၾကီးမားမား ေပးခဲ႔ရတာျဖစ္တယ္။ သုိ႔တုိင္ေအာင္ ဘယ္လိုမိဘမ်ိဳးကမ်ား လူမမယ္အရြယ္ ကေလးတစ္ဦးကို ေရာင္းခ်ဖို႔ဆံုးျဖတ္ခဲ႔ရသလဲဆိုတဲ႔ ေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖကိုေတာ႔ နားမလည္ႏုိင္ျဖစ္ေနဆဲပဲ။ အေၾကာင္းကေတာ႔ အေရာင္းခ်ခံလုိက္ရတဲ႔ မိန္းကေလးငယ္တစ္ဦးအတြက္ လြတ္ေျမာက္ရာလမ္းဟာ သံုးမ်ိဳးသာရွိႏုိင္တယ္။ တစ္ဆင္႔ျပန္လည္ ေရာင္းခ်ခံရျခင္း (သုိ႔မဟုတ္) ထြက္ေျပးလြတ္ေျမာက္ျခင္း (သုိ႔မဟုတ္) ေသျခင္းပဲ။

ဒီအေျဖကိုသိရဖုိ႔အတြက္ ခရစၥေတာ႔ဖ္ဟာ ၾကာၾကာမေစာင္႔ခဲ႔ရဘူး။ လအနည္းငယ္အၾကာ ကေမာၻဒီးယား အစြန္ဖ်ားေဒသတစ္ခုရဲ႕ တဲအိမ္တစ္လံုးေရွ႕မွာ အမ်ိဳးသားၾကီးဟာ ကေလးတစ္ဦးရဲ႕ ရုပ္အေလာင္းကိုပိုက္ရင္း ရႈိက္ၾကီးတငင္ငိုေနတာကို ေတြ႔ခဲ႔ရတယ္။ ကေလးငယ္ ကုိင္ဆတ္ဟာ လယ္သမားမိသားစုရဲ႕ သားသမီးကိုးဦးအနက္ ငွက္ဖ်ားေရာဂါေၾကာင္႔ ဒုတိေျမာက္ေသဆံုးသူျဖစ္တယ္။ ေဆးကုသစရိတ္မေပးႏုိင္တဲ႔အတြက္ ေရာဂါျဖစ္ပြားခ်ိန္ကစလု႔ိ ေသဆံုးသည္အထိ ထုိင္ၾကည္႔ေနရုံသာတတ္ႏုိင္ခဲ႔ျပီး အဆုိး၀ါးဆံုးအခ်က္ကေတာ႔ ကေလးေတြကို ျခင္ကိုက္ဒဏ္က ကာကြယ္ေပးမယ္႔ အေမရိကန္ငါးေဒၚလာတန္ ျခင္ေထာင္တစ္ခုေတာင္ ၀ယ္ႏုိင္ဖို႔ ပိုက္ဆံမရွိခဲ႔ျခင္းပဲ။ ဒီအတုိင္းသာဆုိ အျခားက်န္ေနေသးတဲ႔ ကေလးငယ္ခုႏွစ္ဦးတုိ႔ဟာလည္း အသက္ေဘးအႏၱရာယ္က်ေရာက္မယ္႔ ေရာဂါဆုိးကို အကာအကြယ္မဲ႔ လည္စင္းေစာင္႔ေမွ်ာ္ေနတာနဲ႔ အတူတူပဲ။ ခရစၥေတာ႔ဖ္က ဆုိတယ္။
“ခင္ဗ်ားစဥ္းစားၾကည္႔ပါ။ အျခားကေလးငယ္ ေနာက္တစ္ဦး သို႔မဟုတ္ နွစ္ဦးဟာလည္း ျဖဳန္းခနဲေသဆံုးသြားႏုိင္တဲ႔ အလားအလာ ရွိေနတယ္။ ဒီလိုအေျခအေနမွာ အခ်ိဳ႕မိဘေတြအတြက္ေတာ႔ အသက္ကုိးႏွစ္အရြယ္ သမီးမိန္းကေလးကို ေရာင္းခ်လိုက္ျခင္းဟာ အျခားကေလးငယ္ေတြကို ကာကြယ္ႏုိင္မယ္႔တစ္ခုတည္းေသာ နည္းလမ္းအျဖစ္ ျမင္လာတာမထူးဆန္းဘူး”
ဒီလိုနဲ႔ လမ္းမေပၚေတြမွာ အရြယ္မေရာက္ေသးတဲ႔ မိန္းကေလးငယ္ေတြဟာ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈအလုပ္သမားေတြအျဖစ္ တစစ မ်ားျပားလာတယ္။ အမ်ားစုက အပ်ိဳေဖာ္မ၀င္ခင္အရြယ္ကတည္းက ဇိမ္ေဂဟာေတြဆီ ေရာင္းခ်ခံခဲ႔ရတာျဖစ္ျပီး မိမိတုိ႔ဆႏၵမပါဘဲ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ၾကရတာလည္းျဖစ္တယ္။ သူတုိ႔ဟာ ေက်းကၽြန္အျဖစ္ေရာင္းခ်ခံရမႈ၊ လူကုန္ကူးခံရမႈ၊ လိင္အၾကမ္းဖက္ခံရမႈ၊ လူ႔အခြင္႔အေရးခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈတုိ႔ရဲ႕ အျပစ္မဲ႔သားေကာင္ေတြပဲ။ သူတုိ႔အထဲကအမ်ားစုကေတာ႔ လူ႔အခြင္႔အေရးဆုိတဲ႔စကားလံုးကို သေဘာေပါက္ခြင္႔ေတာင္မရလိုက္မီ အသက္ႏွစ္ဆယ္ပတ္၀န္းက်င္မွာပဲ ကူးစက္ေရာဂါဆုိး ေတြေၾကာင္႔ အသက္ဆံုးပါးသြားရတယ္။ ယေန႔ထက္တုိင္လည္း ကေမာၻဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္နဲ႔ အိႏၵိယတုိ႔မွာ မိဘေတြဟာ ဆင္းရဲမြဲေတမႈေၾကာင္႔ သားသမီးကိုေရာင္းခ်တဲ႔ျဖစ္ရပ္မ်ိဳးေတြ ရွိေနဆဲပဲ။ ဒါေၾကာင္႔ ဆင္းရဲမြဲေတျခင္းဟာလည္း လူ႔အခြင္႔အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈခ်ိဳးေဖာက္ခံရျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းတစ္ခ်က္ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ႔ ေဘက်င္းေဆြးေႏြးပြဲပါ ေဖာ္ျပခ်က္ဟာ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ မွန္ကန္ေနတာလုိ႔ဆုိႏုိင္တယ္။

ေဘက်င္းကမာၻ႔အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးဆုိင္ရာ ေဆြးေႏြးပြဲက အမ်ိဳးသမီးမ်ားကို ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ေစျခင္း၊ အခြင္႔အာဏာ ေပးအပ္ျခင္းတုိ႔အပါအ၀င္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ အျပည္႔အ၀ ပူးတြဲပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေစျခင္းအားျဖင္႔လည္း လိင္အရတန္းတူညီမွ်မႈနဲ႔ ျငိမ္းခ်မ္းမႈတုိ႔ကို ရရွိေစလိမ္႔မယ္လို႔ သံုးသပ္တယ္။ “လူ႔အခြင္႔အေရးဟာ အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးျဖစ္တယ္” လို႔ အေလးအနက္ ညႊန္းဆုိတယ္။ ေယာက်္ားနဲ႔ မိန္းမအၾကား တူညီတဲ႔အခြင္႔အေရး၊ တူညီတဲ႔ရပိုင္ခြင္႔၊ တူညီတဲ႔ မိသားစုတာ၀န္ ခြဲေ၀ေဆာင္ရြက္မႈ တုိ႔နဲ႔အတူ သမမွ်တစြာ ယွဥ္တြဲေနထုိင္ျခင္းက မိသားစုတန္ဖုိးအျပင္ ဒီမုိကေရစီအုတ္ျမစ္ကိုပါ ခိုင္မာေစလိမ္႔မယ္လို႔ ဆုိတာပါ။ ဒါ႔အျပင္ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္မႈတုိက္ဖ်က္ေရး၊ ပညာေရးႏွင္႔ က်န္းမာေရးေစာင္႔ေရွာက္မႈ တန္းတူညီမွ်မႈ ရရွိေရး၊ အမ်ိဳးသမီးတုိ႔၏အခန္းက႑ ျမွင္႔တင္ေရး၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားတြင္ အသားအေရာင္၊ အသက္ရြယ္၊ ဘာသာစကား၊ လူမ်ိဳး စသည္တုိ႔ေၾကာင္႔ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈ ပေပ်ာက္ေရး၊ အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံတကာဥပေဒကို ေလးစားလိုက္နာေရး၊ ဖြံ႔ျဖိဳးတုိးတက္မႈျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား တူညီေသာက႑မွ အျပည္႔အ၀ပါ၀င္ခြင္႔ရေရး စတဲ႔အခ်က္ေတြပါ၀င္တဲ႔ ေဆြးေႏြးပြဲရဲ႕ သံဓိဌာန္မူ၀ါဒေတြကို ေဖာ္ျပခဲ႔တယ္။
၁၉၉၃ ခုႏွစ္မွာ ကုလသမၢအေထြေထြညီလာခံက အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚအၾကမ္းဖက္မႈပေပ်ာက္ေရး ေၾကညာစာတမ္းကို ထုတ္ျပန္တယ္။ အေျခခံအားျဖင္႔ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ႏုိင္ငံသားဆုိင္ရာ စတဲ႔ ဘယ္လိုနယ္ပယ္မ်ိဳးမွာမဆုိ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ တူညီတဲ႔အခြင္႔အေရးနဲ႔ လြတ္လပ္မႈတုိ႔ကို ခံစားေစရမယ္လို႔ ဆုိပါတယ္။ ဒီေၾကညာစာတမ္းမွာ စိတ္၀င္စားဖြယ္ ေကာင္းတဲ႔ အျခားအခ်က္တစ္ခ်ိဳ႕လည္း ပါ၀င္ေနေသးတယ္။ အေထြေထြညီလာခံက အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးေတြကို ထိပါးေစတဲ႔ ထံုတမ္းစဥ္လာ သို႔မဟုတ္ ဘာသာေရးအရ ေဆာင္ရြက္တဲ႔ အေလ႔အက်င္႔ေတြကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္ဖို႔ တုိက္တြန္းထားတယ္။

အမ်ိဳးသမီးမ်ားအေပၚအၾကမ္းဖက္မႈဆုိတဲ႔ ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွာ စိတ္ပုိင္းဆုိင္ရာ၊ ရုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ၊ လိင္ပိုင္းဆုိင္ရာတုိ႔ ပါ၀င္ေနတာ ျဖစ္တယ္။ လိင္ပိုင္းဆုိင္ရာအခြင္႔အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈဟာ  မိသားစုအတြင္း၊ အလုပ္၊ ရုံး၊ ပညာေရးဌာန အင္စတီက်ဴးရွင္းေတြနဲ႔ အျခားေနရာေပါင္းမ်ားစြာမွာ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေနႏုိင္တယ္။ လက္ထပ္ျပီးစံုတြဲေတြအတြင္းမွာေတာင္ မိန္းမျဖစ္သူရဲ႕ဆႏၵမပါဘဲ အတင္းအၾကပ္ျပဳျခင္းဟာ အဓမၼမႈေျမာက္တဲ႔ လိင္အၾကမ္းဖက္ျခင္းပံုစံတစ္ရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္တယ္။  အမ်ိဳးသမီးအဂၤါတုိ႔ကို ျဖတ္ညွပ္ျပဳျပင္ျခင္းအပါအ၀င္ ႏုိင္ငံတစ္ခ်ိဳ႕မွာေတြ႔ရဆဲျဖစ္တဲ႔ အျခားေရွးရုိးစြဲအေလ႔အက်င္႔ေတြဟာလည္း အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရး ခ်ိဳးေဖာက္ရာေရာက္တယ္။ အမ်ိဳးသမီးတုိ႔ကို လူကုန္ကူးျခင္းႏွင္႔ ျပည္႔တန္ဆာလုပ္ငန္းမ်ားမွာ အတင္းအၾကပ္ျခိမ္းေျခာက္ လုပ္ကိုင္ေစျခင္းကေတာ႔ လိင္ပိုင္းဆုိင္ရာအၾကမ္းဖက္မႈနဲ႔ လူ႔အခြင္႔အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈတုိ႔ရဲ႕ အျမင္႔ဆံုးပံုစံတစ္ရပ္ျဖစ္တယ္။

ထိုင္းႏုိင္ငံအေရွ႕ေျမာက္ပိုင္း အီဆာန္ေဒသဟာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးအတုိင္းအတာအားျဖင္႔ ဖြံျဖိဳးတုိးတက္မႈအနိမ္႔က်ဆံုးေဒသ ျဖစ္တယ္။ အထူးသျဖင္႔ ကေမာၻဒီယားနဲ႔ လာအုိနယ္စပ္တစ္ေလွ်ာက္ေဒသေတြဟာ ထုိင္းႏုိင္ငံအလယ္ပုိင္းစတဲ႔ ႏုိင္ငံရဲ႕ အျခားအစိတ္အပုိင္းေတြနဲ႔ ႏႈိင္းစာရင္ အလြန္နည္းပါးတဲ႔အခြင္႔အလမ္းနဲ႔ နိမ္႔က်တဲ႔ ပညာေရး က်န္းမာေရးေစာင္႔ေရွာက္မႈေတြကိုသာ ရတယ္ (ဖြံ႔ျဖိဳးျပီး ေဒသေတြက ထုိင္းေတြနဲ႔ အီဆာန္ထုိင္းေတြအၾကားမွာကို အသားအေရာင္၊ ေနရပ္ေဒသ စတာေတြေၾကာင္႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ ရွိေနတာပါ)။ အီဆာန္ဟာ အလြန္အမင္း ေရွးရုိးစြဲျပင္းထန္တဲ႔ေဒသပဲ။ အမ်ားစုဟာ မိရုိးဖလာ လယ္ယာစုိက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းကို အစဥ္အဆက္ လုပ္ကုိင္ၾကျပီး စုေပါင္း၀ါဒအေျချပဳတဲ႔ မိသားစုပံုစံက်င္႔သံုးတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ သားေယာက်္ားေလးဟာ သမီးမိန္းကေလးေတြထက္ ပုိမုိအေရးပါအရာေရာက္တယ္ဆုိတဲ႔ ေက်းလက္အယူအဆေတြကို သိသိသာသာ ေတြ႔ျမင္ေနရဆဲပဲ။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင္႔ မိန္းကေလးေတြဟာ ပညာေရးနဲ႔အျခားက႑အရပ္ရပ္မွာ တန္းတူညီမွ်မႈကို မရၾကဘူး။ “မိန္းကေလးဆုိတာ ေသစာရွင္စာဖတ္ႏုိင္ရင္ ေတာ္ျပီ” ဆုိတဲ႔ ေရွးရုိးစြဲလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ေတြ႔ရတဲ႔အယူအဆမ်ိဳးပဲ။ ဒါ႔အျပင္လည္း လူမႈအဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လံုးရဲ႕ အစဥ္အလာထံုးတမ္းမွာ မိန္းကေလးေတြဟာ မိသားစုကိုျပန္လည္ အလုပ္အေကၽြးျပဳရမယ္ဆုိတဲ႔အခ်က္ဟာ ျပဌာန္းခံရျပီးသား။ အီဆာန္မိန္းကေလးေတြရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္းအမ်ားစုၾကီးဟာ ပညာေရးနိမ္႔ပါးသူ၊ အခြင႔္အလမ္း နည္းပါးသူ၊ ေရြးခ်ယ္ခြင္႔ကန္႔သတ္ခံရသူ၊ အစဥ္အလာနဲ႔ ပံုသြင္းခံရသူေတြျဖစ္လာၾကတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ ဘန္ေကာက္၊ ပတ္တရား၊ ဖူးကတ္ အစရွိတဲ႔ ႏုိင္ငံျခားသားခရီးသြားလုပ္ငန္း ဖြံ႔ျဖိဳးရာေဒသေတြမွာ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ၾကသူ မိန္းကေလး အမ်ားစုဟာ အီဆာန္က လာေရာက္သူေတြျဖစ္ၾကတာ မထူးဆန္းဘူး။ သူတုိ႔ဟာ ကန္႔သတ္ခံရထားတဲ႔ အခြင္႔အလမ္းေတြ မညီမွ်မႈေတြကို သူတုိ႔နည္းသူတုိ႔ဟန္နဲ႔ စြန္႔စားရွာေဖြျပီး ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔ ၾကိဳးစားၾကသူေတြလည္း ျဖစ္တယ္။ ၾကီးျပင္းလာရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းရဲ႕ ေရွးရုိးစြဲအယူအဆေတြေၾကာင္႔ လူ႔အခြင္႔အေရးဆုိင္ရာ မညီမွ်မႈေတြရွိေပမယ္႔ သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ဒါကို မညီမွ်မႈအျဖစ္မျမင္ဘဲ လက္သင္႔ခံတတ္ျခင္းဟာလည္း ထူးျခားမႈပါ။ ဒါေၾကာင္႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ငန္း အေျချပဳျဖစ္တည္လာျခင္းအတြက္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈဟာ နံပါတ္တစ္ ေစ႔ေဆာ္ခ်က္လို႔ လက္ခံလို႔ရသည္႔တုိင္လည္း ေငြေၾကးအျပင္ အျခားထိန္းညွိေပးေနတဲ႔ အေၾကာင္းအခ်က္ေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းမညီမွ်မႈေတြ၊ ေရွးရုိးစြဲအစဥ္အလာေတြကုိလည္း ေမ႔မထားဖို႔လိုပါတယ္။ အမ်ိဳးသမီးမ်ားအတြက္ ပညာေရးႏွင္႔ က်န္းမာေရးေစာင္႔ေရွာက္မႈ တန္းတူညီမွ်မႈ ရရွိေရး၊ အမ်ိဳးသမီးတုိ႔၏အခန္းက႑ ျမွင္႔တင္ေရး၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားတြင္ အသားအေရာင္၊ အသက္ရြယ္၊ ဘာသာစကား၊ လူမ်ိဳး စသည္တုိ႔ေၾကာင္႔ ခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈ ပေပ်ာက္ေရး စတာေတြကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျမွင္႔တင္မႈမျပဳႏုိင္သေရြ႕ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ ဒီျပႆနာဟာ တည္ရွိျမဲတည္ရွိေနဦးမွာျဖစ္တယ္။

ကၽြန္ေတာ္တုိ႔လူမ်ိဳးဟာ ေရွးရုိးစြဲျပင္းထန္တဲ႔အစဥ္အလာနဲ႔တကြ နိမ္႔က်တဲ႔ပညာေရးစနစ္ကို ျဖတ္သန္းရလာမႈေၾကာင္႔ ကုိယ္ပုိင္အသိအျမင္နဲ႔ ေတြးေခၚမႈပုိင္းအားနည္းတယ္။ အက်ိဳးဆက္အားျဖင္႔ လူ႔အဖဲြဲ႔အစည္းက အစဥ္အလာနဲ႔လက္ဆင္႔ကမ္းေပးလိုက္တဲ႔ လႊမ္းမုိးၾကီးစုိးဆဲစံႏႈန္းေတြ၊ တန္ဖိုးေတြ၊ သတ္မွတ္ခ်က္ေတြကို သံုးသပ္ခ်ိန္ထုိးမႈမျပဳဘဲ လြယ္လင္႔တကူ လက္သင္႔ခံလိုက္ေတာ႔တာ။ အမ်ားလက္ခုပ္တီးရင္ ကိုယ္လုိက္တီးရမယ္ဆုိိတဲ႔ အေဟာင္းဖက္တြယ္မႈျပႆနာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း စိမ္႔၀င္ပ်ံ႕နွံ႔ေနတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ကိုင္တဲ႔ မိန္းကေလးေတြကို စက္ဆုပ္ရြံရွာစရာအမ်ိဳးအစားအျဖစ္ အလြယ္တကူတံဆိပ္ကပ္ျပီး ေဘးဖယ္ထုတ္မႈျပဳလိုက္ျခင္းက အားေကာင္းတဲ႔အျမင္ ျဖစ္ေနဆဲပဲ။ သုိ႔ေသာ္ ဒါဟာ မွန္ကန္တဲ႔အျမင္တစ္ရပ္ ဟုတ္ပါရဲ႕လား။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ဟာ ျပည္႔တန္ဆာလုပ္ငန္းနဲ႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈေစ်းကြက္တုိ႔ ျဖစ္တည္လာေစတဲ႔ အေၾကာင္းရင္းေတြ၊ ေနာက္ကြယ္က ထိန္းညွိေနတဲ႔အခ်က္အလက္ေတြ၊ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ဒီေစ်းကြက္ လည္ပတ္အလုပ္လုပ္ပံုေတြ၊ စီးပြားေရး ဘာသာေရး လူမႈေရးစတဲ႔ ကြဲျပားတဲ႔ရႈေထာင္႔ဆီေတြက ခ်ဥ္းကပ္မႈသေဘာတရားကို နားလည္သိျမင္ျပီး တံဆိပ္ကပ္လိုက္တာထက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းက အလိုလိုသြတ္သြင္းေပးလုိက္တဲ႔ “စက္ဆုပ္ရံြရွာစရာ” ဆုိတဲ႔အျမင္ကို အလိုက္သင္႔ဆက္ခံလိုက္ၾကတာမ်ားတယ္။ သူတုိ႔ကပ္ႏွိပ္တဲ႔တံဆိပ္အတြက္ သူတုိ႔ဆီမွာ တိက်ေရရာတဲ႔အေၾကာင္းျပခ်က္ အေျဖတစ္ခုခုမရွိတတ္တာလည္း အမ်ားစုပါ။
အထက္မွာ အီဆာန္မိန္းကေလးေတြကို ဥပမာေပးလိုက္ေပမယ္႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း လိင္အရခြဲျခားတဲ႔ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းဆန္မႈ ျပႆနာဟာ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔တကြ အာရွႏုိင္ငံအမ်ားအျပားမွာ အျမစ္တြယ္ေနတဲ႔ အစဥ္အလာျဖစ္တယ္။ မ်က္စိစံုမွိတ္စြဲျမဲယံုၾကည္လာတဲ႔ မဟာပုရိသ၀ါဒအရ မိန္းကေလးေတြဟာ မတူညီတဲ႔အခြင္႔အေရးနဲ႔တကြ ကန္႔သတ္ခံရသူေတြ ျဖစ္လာၾကတယ္။

၀ူဒန္ရဲ႕ From the Back of the House ေဆာင္းပါးမွာ အာရွရဲ႕လိင္အရခြဲျခားမႈျဖစ္စဥ္ေတြမွာ ဘာသာစကားကုိ ၾကားခံနယ္တစ္ခုအျဖစ္ အသံုးခ်တဲ႔ သေဘာသဘာ၀ကို ခ်ဥ္းကပ္ျပထားတယ္။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ရာစုႏွစ္ေတြက ကိုရီးယားမိန္းကေလးတစ္ဦးေမြးဖြားတဲ႔အခါ မိဘေတြက Gutsuni လို႔ မၾကာခဏအမည္ေပးတတ္ၾကတယ္။ အဓိပၸါယ္က "ေနာက္ဆံုးမိန္းကေလး" လို႔ သေဘာသက္ေရာက္ျပီး မိသားစုအတြင္း ေနာက္ထပ္သမီးမိန္းကေလး မေမြးလာေစဖို႔ ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္နဲ႔ ေပးတာမ်ိဳးျဖစ္တယ္။ တရုတ္မွာလည္း ယခုတုိင္ ေက်းလက္ေဒသေတြမွာ Laidi သုိ႔မဟုတ္ Yingdi လို႔ မိန္းကေလးနာမည္မွည္႔ေလ႔ရွိျပီး "အစ္ကို/ေမာင္တစ္ေယာက္ ေခၚေဆာင္လာပါ (ေနာက္ထပ္ မိန္းကေလး ငါတုိ႔မလိုခ်င္)" လို႔ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္တယ္။ မၾကာေသးတဲ႔အတိတ္မွာလည္း တရုတ္အမ်ိဳးသားေတြဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ဇနီးေတြကို "Kang shangde" လို႔ ေခၚေလ႔ရွိခဲ႔ၾကျပီး ဘာသာျပန္ရင္ "အိပ္ယာေပၚက အေဖာ္" လို႔ အနက္ရတယ္။ လက္ရွိကာလရဲ႕ ဂ်ပန္မွာေတာင္ အျခားသူတစ္ဦးရဲ႕ ဇနီးမယားကို ေခၚေ၀ၚသံုးႏႈန္းတဲ႔စကားလံုးက "Okusan" သုိ႔မဟုတ္ "မီးဖိုေခ်ာင္ထဲကသူ/ အိမ္ရွင္မ" ျဖစ္တယ္။
အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္ လိင္အရခြဲျခားဆက္ဆံခံရမႈဟာ ယေန႔ထက္တုိင္ ကမာၻ႔ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ား၊ အထူးသျဖင္႔ အာရွနဲ႔ အစၥလာမ္မစ္ႏုိင္ငံေတြမွာ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ႔ျပႆနာပါ။ အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးဆုိတာ အလြန္ေ၀၀ါးတဲ႔အသံုးအႏႈန္းတစ္ခု ျဖစ္ေနေသးတယ္။ အာရွေတာင္ပုိင္းတစ္ခုလံုးမွာ အမ်ိဳးသမီးထုရဲ႕ ၄၈% ရာခိုင္ႏႈန္းဟာ စာေရးတတ္၊ ဖတ္တတ္ျခင္း မရွိၾကဘူး။ အေၾကာင္းရင္းက ဆင္းရဲနိမ္႔က်တဲ႔ေဒသေတြမွာ မိဘေတြရဲ႕ေရွးရုိးစြဲမႈက သမီးမိန္းကေလးေတြဟာ ပညာတတ္စရာမလိုလို႔ ယူဆတတ္ၾကျပီး ပညာေရးမွာ သားေယာက်္ားေလးမ်ားကိုသာ ဦးစားေပးတတ္တဲ႔ အေလ႔အထရွိတယ္။ လူတစ္ေယာက္ေရွ႕တက္ဖုိ႔ အျခားတစ္ေယာက္ေနာက္ဆုတ္ေပးရတဲ႔ စီးပြားေရးၾကပ္တည္းမႈျပႆနာမွာ အမ်ားအားျဖင္႔ အနစ္နာခံစြန္႔လႊတ္မႈျပဳၾကရတာလည္း မိန္းကေလးေတြပဲ။ ေတာင္ကုိရီးယားရဲ႕ ထံုးတမ္းစဥ္လာအရ မိသားစုတစ္ခုအတြင္း သားေယာက်္ားေလးဟာ အေကာင္းဆံုးျပဳစုပ်ိဳးေထာင္မႈ ရသင္႔တယ္ဆုိတဲ႔ အျမင္မ်ိဳး ၾကီးစုိးတယ္။ ၁၉၇၀ ျပည္႔ႏွစ္မ်ားအထိလည္း ဇနီးမယားတစ္ဦးက သားေယာက်္ားေလး ေမြးဖြားေပးႏုိင္ျခင္းမရွိရင္ ေနာက္ထပ္ဇနီးတစ္ဦးယူခြင္႔ရွိတဲ႔အစဥ္အလာ ေခတ္စားခဲ႔ပါေသးတယ္။ ယခုအခါ ေပ်ာက္ကြယ္သြားျပီျဖစ္တဲ႔တုိင္လည္း ယေန႔ေခတ္ကိုရီးယားလူ႔အဖြဲ႔အစည္းမွာ ေယာက်္ားေလးမ်ားကို ဦးစားေပးတဲ႔ဓေလ႔ထံုးစံ အားေကာင္းေနဆဲပါ။ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္ရဲ႕ ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွာ အလုပ္ခြင္အတြင္း အမ်ိဳးသမီးလုပ္သား ပါ၀င္ႏႈန္းထားက ၃၈% သာရွိခဲ႔ရာက ၁၉၉၇ ခုႏွစ္မွာ ၄၁% အထိ တုိးတက္လာခဲ႔ေပမယ္႔ သူတုိ႔အားလံုးနီးပါးဟာ အခ်ိန္ပိုင္းအလုပ္ သုိ႔မဟုတ္ ဂ်ပန္အမ်ိဳးသားေတြထက္ အဆင္႔နိမ္႔က်တဲ႔အလုပ္အကုိင္မ်ိဳးကိုသာ ရရွိၾကတာျဖစ္တယ္။

ဒါဟာ အမ်ိဳးသမီးေတြအေပၚ လိင္မတူညီမႈကိုအေျချပဳတဲ႔ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြပဲ။ တစ္နည္းအားျဖင္႔ မဟာပုရိသ၀ါဒ လႊမ္းမုိးၾကီးစုိးတဲ႔ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕လကၡဏာတစ္ရပ္လည္းျဖစ္တယ္။ ဒီလိုလူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ ၾကီးျပင္းလာရတဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြအတြက္က ေရြးခ်ယ္ခြင္႔ဆုိတာ ကန္႔သတ္ခံထားရတဲ႔ ပိတ္ပင္မႈေတြပါ။ ဒါေၾကာင္႔ “အလြယ္လမ္းလိုက္ျခင္း” ဆုိတဲ႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈေစ်းကြက္ထဲ ၀င္ေရာက္လာခ်ိန္မွာ  သူတုိ႔ဟာ ထပ္ဆင္႔ေဘးဖယ္ထုတ္ခံရသူေတြ ျဖစ္လာၾကရတယ္။ ျပည္႔တန္ဆာမိန္းကေလးမ်ားကို တိက်တဲ႔ေလ႔လာခ်က္နဲ႔စစ္တမ္းေကာက္ယူႏုိင္မယ္ဆုိရင္ အမ်ားစုဟာ ေရြးခ်ယ္မႈမရွိတဲ႔အေျခအေနေတြေၾကာင္႔ ဒီလမ္းကို လိုက္ခဲ႔ရတာပါလို႔ ေျပာၾကမယ္႔ရာခိုင္ႏႈန္းမ်ားတယ္။ ဒါေၾကာင္႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈလုပ္ကိုင္ၾကတဲ႔ မိန္းကေလးေတြကို လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္းက ထပ္ဆင္႔ဖယ္ထုတ္တာမ်ိဳး၊ သူတုိ႔ရဲ႕ျဖစ္တည္ခြင္႔ကို ျငင္းပယ္တာမ်ိဳးထက္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းစနစ္တစ္ခုလံုးရဲ႕ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္းမညီမွ်မႈေတြ၊ ခြဲျခားဆက္ဆံမႈေတြ၊ လိင္အလိုက္ အခြင္႔အေရးကန္႔သတ္မႈေတြပါ ခ်ဥ္းကပ္ေလ႔လာျပီး ေမးခြန္းထုတ္သင္႔တယ္။ ဒါမွသာပဲ ေနာက္ကြယ္က ထိန္းညွိေပးေနတဲ႔အေၾကာင္းတရားေတြဆီ လက္လွမ္းမီေရာက္ရွိျပီး အေသြးသားေရာင္း၀ယ္မႈေစ်းကြက္ရဲ႕ သေဘာသဘာ၀ကို အျခားရႈေထာင္႔တစ္မ်ိဳးက နားလည္သိရွိႏုိင္မွာ။ အေၾကာင္းတရားအမ်ိဳးမ်ိဳးေၾကာင္႔ ေစ႔ေဆာ္မႈအဖံုဖံုေၾကာင္႔ လိင္ေဖ်ာ္ေျဖမႈေစ်းကြက္ထဲကုိ ၀င္ေရာက္လာၾကတဲ႔ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ စက္ဆုပ္ရြံရွာစရာေကာင္းပါတယ္ဆုိရင္ အဆုိပါအမ်ိဳးသမီးေတြကို ဥပေဒအရ ျခိမ္းေျခာက္အၾကပ္ကိုင္ျခင္း၊ ေငြညွစ္ျခင္း၊ လိင္အၾကမ္းဖက္မႈျပဳျခင္းေတြရွိေနတဲ႔ အာဏာပုိင္အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြကို ပိုျပီးနိမ္႔က်တဲ႔ေဖာက္ျပန္မႈတစ္ရပ္အျဖစ္ သတ္မွတ္ရလိမ္႔မယ္။ ျပည္႔တန္ဆာမ်ားဟာလည္း လူသားမ်ားသာျဖစ္တဲ႔အတြက္ လူ႔အခြင္႔အေရးရႈေထာင္႔ေအာက္က ၾကည္႔ျမင္ရၾကမွာျဖစ္တယ္။

ဆုိလုိရင္းက အမ်ိဳးသမီးအခြင္႔အေရးဆုိင္ရာ ဥပေဒေတြ၊ အကာအကြယ္ျပဳမႈေတြ၊ တန္းတူညီမွ်ေရးေတြ ထုတ္ျပန္ျပဌာန္းေနျခင္းဟာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္လံုးအတြင္း အမ်ိဳးသမီးေတြရဲ႕အခန္းက႑ျမင္႔တက္လာမႈနဲ႔ တုိက္ရုိက္အခ်ိဳးက်လိမ္႔မယ္ တရားေသယူလို႔ မရႏုိင္ဘူး။ အေျခခံအက်ဆံုးအခ်က္က အမ်ိဳးသမီးေတြကိုယ္တုိင္ လိင္အရတန္းတူညီမွ်မႈနဲ႔ လူ႔အခြင္႔အေရးဥပေဒတုိ႔ကို အတြင္းက်က်နားလည္ဖို႔နဲ႔ ခ်ိဳးေဖာက္ခံရမႈေတြကို မိမိတုိ႔အခြင္႔အေရးေဘာင္ထဲက ဆန္႔က်င္တုိက္ပြဲ၀င္ႏုိင္ေၾကာင္း သိျမင္ႏုိင္ဖို႔သာ ျဖစ္တယ္။ ဒီအတြက္လည္း အစဥ္အလာထံုးတမ္း၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာေရး စတာေတြအျပင္ အစုိးရအဖြဲ႔အစည္းကိုယ္တုိင္ရဲ႕ မူ၀ါဒေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြနဲ႔ မီဒီယာ၊ အင္စတီက်ဴးရွင္းတုိ႔ရဲ႕ အခန္းက႑ဟာ အလြန္အေရးပါလာတာေတြ႔ရတယ္။ အေနာက္စံႏႈန္း၊ အာရပ္စံႏႈန္း၊ အာရွစံႏႈန္းစတဲ႔ မတူညီကြဲျပားတဲ႔ ေပတံေတြအလိုက္ ကြဲလြဲခ်က္ေတြရွိေနခဲ႔ ရွိေနဆဲ ရွိေနဦးမွာျဖစ္ေပမယ္႔ အေျခခံအက်ဆုံးလူ႔အခြင္႔အေရးလြတ္လပ္မႈေတြဟာ ေနရာေဒသမေရြး အၾကြင္းမဲ႔သေဘာေဆာင္ေနတာကို လက္ခံဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။

“(လူ)တစ္ဦးဟာ ‘မိန္းမ’ အျဖစ္ ေမြးဖြားလာတာမဟုတ္ပါဘူး။ (လူမႈျပဌာန္းခ်က္နဲ႔ သင္ၾကားမႈေတြေၾကာင္႔သာ) ‘မိန္းမ’တစ္ဦး ျဖစ္လာခဲ႔ရတာျဖစ္တယ္”

ကၠုတၳိယ၀ါဒီတစ္ဦးျဖစ္တဲ႔ ဆုိင္မြန္ဒီဗူဗြားရဲ႕ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားတဲ႔ အဆုိတစ္ခုပါ။

“သဘာ၀အရ အမ်ိဳးသမီးေတြဟာ အမ်ိဳးသားေတြထက္ သာလြန္ျမင္႔ျမတ္ေနတာမဟုတ္သလို ဆုတ္ယုတ္နိမ္႔က်သူေတြ ျဖစ္တယ္လု႔ိလည္း ကၽြန္မ မယံုၾကည္ပါဘူး”

သုိ႔ေပမယ္႔ ယေန႔တုိင္ ကမာၻအမ်ိဳးသမီးထုၾကီးရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္းတစ္ခ်ိဳ႕ကေတာ႔ ဒီအခ်က္ကိုသိျမင္သေဘာေပါက္ျခင္း ရွိေသးဟန္ မတူပါဘူး။
ပမာဏစူးရွတဲဲ႔အလင္းတုိင္တစ္ခုျဖစ္ေစကာမူ မ်က္လံုးပိတ္ေနၾကသူေတြအတြက္က အေမွာင္ထုနဲ႔ထူးမျခားနားပါ။ အလင္းေရာင္ကို ခံစားသိရွိႏုိင္ဖို႔ မ်က္လံုးမ်ားကို ဦးစြာပထမ ဖြင္႔လိုက္ၾကဖို႔လည္း လိုအပ္ပါတယ္။      ။

                                                                                                                  --- တည္တံ႔(G.B.K) ---

...................................................................................................................................................

(ဒီဇင္ဘာလ လူ႔အခြင္႔အေရးအထူးထုတ္ ႏြယ္နီမဂၢဇင္းမွာ ေဖာ္ျပခဲ႔တဲ႔ ကၽြန္ေတာ္႔ရဲ႕ "လူ႔အခြင္႔အေရးနဲ႔ တန္းတူညီမွ်မႈ" ေဆာင္းပါးထဲက အခန္းတစ္ခ်ိဳ႕ကိုေကာက္ႏႈတ္ျပီး ျပင္ဆင္ျဖည္႔စြက္ခ်က္အနည္းငယ္နဲ႔ ေဖာ္ျပပါတယ္)

No comments:

Post a Comment

"ကမၻာမွာ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကုိ ဘယ္လုိ ျမင္ေစခ်င္သလဲ"

မှူးသစ် 7DAY သတင်းစာ ရိုက်တာသတင်းထောက် နှစ်ဦးဖြစ်တဲ့ ကိုဝလုံးနဲ့ ကိုကျော်စိုးဦးတို့ကို တရားရုံးကနေ ထောင်ဒဏ်ခုနစ်နှစ်ချမှတ် လိုက်ပြီးတဲ့ နောက...